Masterclass Belangenbehartiging voor verengingsprofessionals
09-05-2019 Event

Effectieve belangenbehartiging zorgt ervoor dat organisatie- en ledenbelangen daadwerkelijk mee worden genomen worden in politieke afwegingen. Deze masterclass biedt inzicht in de vertaalslag van het organisatiebelang naar de politieke werkelijkheid en hoe je als organisatie proactief kan inspelen op deze politiek-bestuurlijke dynamiek.

De masterclass wordt gegeven door een aantal experts op het gebied van belangenbehartiging en lobbyen, verbonden aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, waaronder dr. Bert Fraussen, assistant professor governance en dr. Caelesta Braun, associate professor governance.

Zij gaan in op vragen zoals:

hoe beïnvloed je de politieke en bestuurlijke agenda
wat is issue management
hoe kun je dat strategisch inzetten binnen de organisatie
hoe ontwikkel je een effectieve lobbystrategie.
Daarnaast wordt er gedurende de dag met concrete casuïstiek gewerkt om de state-of-the-art uit de wetenschap direct praktisch toepasbaar te maken.

De opzet van de masterclass (totaal ong. 3 uur, exclusief korte pauzes en borrel):

1. Introductie: uitgangspunten van de masterclass; korte duiding van lobby versus belangenbehartiging en state-of-the-art van de wetenschap (dr. Caelesta Braun en dr. Bert Fraussen)

2. Uit de wetenschap: korte pitches over geselecteerde onderwerpen (ieder +- 30 minuten)
- Strategische capaciteit & issuemanagement (dr. Bert Fraussen)
- Het belang van coalities (dr. Caelesta Braun)

3. Interactieve sessie gebaseerd op intervisie werkvorm waarbij deelnemers met elkaar meedenken over een cases die door een aantal deelnemers worden ingebracht. De cases hebben betrekking op vragen/prioriteiten van leden die een duidelijke politieke dimensie hebben en waarvoor belangenvertegenwoordiging relevant is. Het is werksessie met kleine roulerende subgroepen begeleid door Caelesta en Bert, zodat meerdere mensen kunnen meedenken met verschillende de ingebrachte cases.4.

4. Plenair forum: belangenbehartiging als DNA van verenigingsprofessionals?

5. Terugkoppeling / pitches van belangrijkste inzichten uit de verschillende groepen en reflectie samen met Caelesta en Bert. Hierbij kunnen ook grotere, overkoepelende vragen aan bod komen zoals: belangenbehartiging in relatie tot het bestaansrecht van verenigingen, is belangenbehartiging de toekomst, het verleden of een combinatie van beide?

6. Afsluiting & Netwerkborrel

Fout in de captcha!
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens (server)
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens
Uw gegevens zijn verzonden
Een ogenblik geduld a.u.b. uw aanvraag wordt verwerkt.
Uw gegevens
Uw adres