delen, rennen gebruiken

 

DNA is bij uitstek een plek om met elkaar te stelen, rennen, gebruiken, volgens Paul Rulkens, expert in innovatie en high performance. Ik zou zeggen: delen, rennen en gebruiken. Want stelen hoeven verenigingen niet van elkaar. Paul Rulkens was spreker bij de DNA Najaarsbijeenkomst. Kon je er niet bij zijn, dan kan ik je zeker aanraden om zijn filmpjes op youtube op te zoeken en zo toch nog wat van zijn ideeën mee te pikken.

door Mathieu Daalder

Paul gaf ons inzichten en tips om te sturen op verbetering – verbeter elke dag 1% en je bent na 70 dagen twee keer zo goed. Of kijk eens goed naar de verhouding tussen je inzet voor werken in de organisatie en werken aan de organisatie. Werken in de organisatie is alles wat je doet om de zaken op gang te houden en werken aan de organisaties is alles wat je doet om de organisatie beter, sterker of groter te maken. Dat zijn de inspanningen die een hefboomeffect kunnen hebben en die moet je zoeken bij marketing, innovatie en strategie. Bij een startup gaat nog bijna 100 procent van de inspanningen hier naartoe.  Bij een oudere organisatie misschien 10%, verander dat in 20%, dat is een verdubbeling  met veel mogelijk effect, zonder dat het helemaal ten koste gaat van werken in de organisatie.

Tools om te delen
Een paar tools van Paul om snel goede ideeën met elkaar te delen, geef ik graag door:

Durf te vragen. Zie je iemand iets doen, wat je bewondert, durf dan gewoon te vragen hoe, wat en waarom. Je zult heel vaak gewoon antwoord krijgen.

Ga geven en maak gebruik van technieken als feed forward of ‘the hot seat’.  Zo kun je bijvoorbeeld in een groep – met je team of met leden – heel snel goede ideeën uitwisselen. Bijvoorbeeld door te vragen: Wat is jouw beste idee  X te bereiken. Het gaat om het ophalen van de ideeën. Ontvang, bedank en geef geen oordeel.

Pak de sloophamer. Pak een element uit je businessmodel –  bijvoorbeeld contributie  – en stel je met zijn allen voor dat het vanaf morgen niet meer mag van de wet of door iets anders. Wat ga je dan doen? ( Je kunt het element ook veel groter voorstellen, 100x groter, het gaat erom dat je jezelf uitdaagt om iets  wat schijnbaar vaststaat toch ‘los’ te denken.  

Delen, rennen, gebruiken is zeker een mooie samenvatting van waar DNA mee bezig is, namelijk verenigingen vol passie aanmoedigen en faciliteren om sneller van en met elkaar te leren, dat toepassen en weer verder gaan met de volgende nieuwe inzichten en feiten. Ik zie dat ook terug bij verenigingen. Het gaat niet om een enkele, grote verandering, maar om het ontwikkelen van een permanent beta, een voortdurend kunnen bijsturen, veranderen, vernieuwen, verbeteren.  

Innoveren is elke dag 1% beter worden, dan ben je na 70 dagen twee keer zo goed – dan bereik je het doel dat je met elkaar deelt gemakkelijker, je bent meer relevant voor je achterban en je trekt en verbindt leden die in jouw vereniging  willen delen, rennen en gebruiken.

Mathieu Daalder is directeur van DNA