toekomst samen vormgeven

Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten en met jou in gesprek te gaan over de Vereniging van de toekomst bij het DNA Jaarcongres.

De samenleving bestaat meer en meer uit netwerken, we vinden elkaar via social media en internet en we houden voortdurend zelf de regie over de verschillende verbindingen die we tijdelijk aangaan. Drie trends met een enorme impact op het gedrag van individuen, ondernemingen en organisaties en dus ook op verenigingen.

Nut en noodzaak van verenigen en verenigingen blijven echter als een paal boven water staan. Verenigingen hebben de kracht, kwaliteit, netwerk en invloed om de samenleving te verbeteren als het gaat om welvaart en welzijn. Als we hier sterk in willen staan, zullen we ons als verenigingen moeten aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen en trends. Wat zijn hierbij de belangrijkste issues voor verenigingen? Hoe zullen verenigingen in de toekomst eruit zien, als het gaat om ledenwerving, ledenbinding, belangenbehartiging, contributiemodel, bestuursvorm, et cetera?

Wie weet het antwoord op deze vragen beter dan de professional die bij een vereniging werkt? We gaan in het plenaire gedeelte op 7 juni en in een learning lab op 8 juni nader verkennen wat we allemaal al weten met elkaar. En wat we nog niet weten, en moeten uitzoeken. Samen gaan we de Vereniging van de Toekomst vormgeven.

Annemiek Wissink, directeur De Nederlandse Associatie