verenigen in wolken

Een groep verenigingsprofessionals is aan de slag om met elkaar het verenigen van de toekomst te ontwerpen. Ze doen dit onder aanmoediging van Harm van Dijk die een interactieve methode voor co-creatie aanreikt.

"Tijdens het DNA Jaarcongres maakten we een start, plenair en daarna in een learning lab. Nu gaat een groep verenigingsprofessionals met elkaar de diepte in om het verenigen van de toekomst te verkennen. Natuurlijk houdt de toekomst nooit op, maar we willen in december met een resultaat naar buiten komen, waar hopelijk ook andere DNA-leden mee aan de slag kunnen," schetst Annemiek Wissink, directeur van DNA, het traject.

Woordwolken
De groep is gestart op 29 juni. Een van de instrumenten die Van Dijk aanreikt is het met elkaar maken van woordwolken, waarin de antwoorden van alle deelnemers zichtbaar worden. Antwoorden die door meer mensen worden gekozen, zie je groter en vetter worden. Iedereen kan  zijn eigen woord kiezen. Maar deelnemers gaan ook diepgaand met elkaar in gesprek en vooral goed naar elkaar luisteren. Wat meteen opviel is dat eigenlijk iedereen toekomst ziet voor verenigen. Samen sterk heeft toekomst. De kunst is om manieren te vinden om de vereniging sneller te kunnen wenden, radicaler te vernieuwen, flexibeler te laten opereren en vanuit de ervaring en beleving van leden te werken. [wordt vervolgd].

Meer over het project