is jouw verenigingscongres hét hoogtepunt van het jaar?

Heerlijk die zomerstop; even opladen voor de ‘eindsprint’ van 2018 start! En wie weet de (laatste) voorbereidingen voor je jaarlijkse congres.

Ik wil hierbij
Een enorm belangrijk moment in het jaar. Hier kunnen je leden voelen waarom ze lid zijn. Bijeenkomen is volgens mij de ruggengraat van de beleving die leden hebben bij hun vereniging. Het moet het gevoel geven: ‘dit is mijn club, hier gebeuren dingen die ik niet wil missen, dit helpt mij verder in mijn vak. Bovendien zijn het mensen die ik mag, waar ik van leer.’

Niet te vinden op internet
Daar kan geen whitepaper of blog, van internet geplukt, tegenop. Anderen ontmoeten, leren van hun ervaringen, fouten, dat is goud waard, ook voor de jonge generatie. De drie hoofdbestanddelen om naar een bijeenkomst te gaan zijn immers: informeren, inspireren en netwerken. Live heeft slechts 1 element in zich dat op geen enkele andere manier tot stand komt: netwerken. Hierna volgt inspireren. Het informeren kan ook prima via internet, mailingen, webinars.

Benut live
Dus benut de kracht van live: zet het netwerken en inspireren centraal! In elke bijeenkomst! Laat zien dat het bijwonen, iets oplevert dat geen enkel ander medium zo krachtig kan: een netwerk van vakgenoten die specifiek met jouw problematiek bezig zijn en jou goed kunnen helpen! En jij hen.

Event design aanpak
Hoe richt je deze bijeenkomsten zo in, dat het aansluit op deze behoefte aan inspiratie en netwerken? Door daar heel gericht voor te ontwerpen, stap voor stap! Met gebruik van de #EventCanvas methode is dit mogelijk. Deze methode gaat eerst aan de slag met een analyse, voor wie de bijeenkomst georganiseerd wordt. Een zogenaamde stakeholders analyse. Daarna wordt per gekozen stakeholder, een emphatymap en event canvas doorlopen. Deze worden bij het daadwerkelijke design van de ervaringen en leerpunten tijdens de bijeenkomst, bij elkaar gebracht. Dit traject doorloop je niet alleen maar met een team van collega’s, liefst zo divers mogelijk. Met goed inzicht in de behoeften van je leden. Het resultaat: een bijeenkomst die daadwerkelijk past bij het DNA van uw vereniging én volstrekt helder is voor je leden waarom dit in de vorm van een bijeenkomst, plaatsvindt.

Lef
Durf jij het aan om echt aan te sluiten bij je leden? En je bijeenkomst opnieuw te ontwerpen? Meer weten: kom op 10 september 2018 naar de #EventCanvas level 1 training, DNA leden ontvangen een speciale korting. Klik hier voor meer informatie.