doe eens gek

Weet je van tevoren al wat er gaat gebeuren in de bestuursvergadering, je lobbytraject of met de advertenties van partners? ...Gaap! ! Doe eens gek en verzin interventies om  creativiteit te ontketenen.

Advocaat van de duivel. Ga als bestuur uit je comfortzone en laat tegelijk tunnelvisie, groepsdenken en omslachtige terughoudendheid achter je. Doe dat bijvoorbeeld door iemand aan te wijzen als advocaat van de duivel. Deze persoon zegt op alles ‘nee, hebben we al geprobeerd of gaat niet werken.' De anderen worden vanzelf positiever.

Stel wat-als-vragen. Stel wat-als-vragen in een bestuur: wat als ik op een fluitje blaas, telkens als iemand afdwaalt van het onderwerp waar we het over moeten hebben. Bespreek hoe je dit zou kunnen uitvoeren. Bedenk meer wat-als vragen.

Aan de slag. Iets minder snel toe te passen is de werkwijze van een beroepsvereniging van ingenieurs. Het is een Amerikaanse vereniging met een typisch groot bestuur van 24. Dit is inmiddels opgedeeld in drie  teams. De teams werken tussen de gezamenlijke bestuursvergaderingen door aan het dichterbij  brengen van hun toegewezen doelen. Het is meer werk voor iedereen, het bestuur zit dichter op de uitvoering en moet meer doen, maar de reflectie op en het meedenken met de vereniging wordt effectiever.

Lobby met fans Grassroots en grasstops lobbies starten bij directe belanghebbers. Misschien zijn dat niet je leden, maar de fans van hun producten of diensten. Een voorbeeld is the Baconeers, een multiplatform digitale community van 150.000 baconfans. Los van de vraag of je het een goed idee vindt om varkensvlees op het bord te houden, een grappige website gericht op fans van spek trekt aanhangers die bereid zijn om te helpen standpunten uit te dragen.

Help partners. Druk sponsors en partners niet in de hoek van (domme) adverteerders, maar help ze met jouw kennis en advies om zich te presenteren als kennishouder en thougthleader en vraag daar geld voor. Het mag echt nog steeds duidelijk blijven dat deze content van partners komt, liever wel.

Niets nieuws? Zie jij niets nieuws bij deze tips, en loop je toch vast in de dagelijkse leur en sleur? Verzin zelf een interventie die ervoor zorgt dat deelnemers aan een overleg echt met elkaar in gesprek gaan. De kunst is om ze in gesprek te houden. Dus bedenk regelmatig een opfrisinterventie. En accepteer dat je voortaan niet meer van tevoren weet wat er uit een overleg komt.

Bron Associations Now