jong talent ontwikkelen

Bekende dilemma’s voor verenigingen. Je wilt lean en mean organiseren, maar ook weer niet te veel mensen met tijdelijke contracten. Je wilt jong talent aantrekken, maar je hebt een te platte organisatie voor een serieuze loopbaan. Olaf Prinsen, directeur NVRD, bedacht een briljant plan.

“We hadden altijd een paar mensen op tijdelijke contracten. Het zal herkenbaar zijn dat je de vaste formatie klein wilt houden, maar er zitten ook wel nadelen aan de tijdelijke contracten. Je neemt aan het eind afscheid en hebt dan niets te bieden. Ons viel wel op dat mensen daarna toch vaak snel weer iets vonden. Zo is het idee ontstaan om de tijdelijke formatie in te vullen met trainees. Dus nu hebben we 3 trainees en 13 vaste medewerkers.”

Met leden
“ We vullen het traineetraject samen met leden in, het doel is dat de trainees uiteindelijk bij een van de leden aan de slag gaan. Leden vinden het fantastisch, zo kun je collectief jonge mensen naar de sector halen. De trainees zijn gewild bij de leden, ze hebben dan ook een heel programma in de sector doorlopen. En het is fantastisch voor de vereniging. De trainees kennen ook de vereniging heel goed.”

Hoe werkt het precies
“NVRD werft de trainees en Adviestalent helpt ons bij de opleiding. Elke trainee is gekoppeld aan een van onze beleidsmedewerkers. Het traject duurt 2 jaar. In het eerste jaar hebben ze snuffelstages bij leden. In het tweede jaar echte stages. Daarnaast werken ze mee aan projecten van de vereniging.

Tip
“Bij NVRD formuleren we aparte waardeproposities voor de vereniging en voor het bureau. Dat werkt heel verhelderend.”

Inspiratie
Dit is de advertentie waarmee NVRD eerder trainees heeft getrokken.