bolwerken, netwerken, vernieuwen

De laatste paar weken kwam ik zo maar weer een paar aardige stukken tegen in de media die me toch  weer even aan het denken zetten;

In menig discussie die ik met verenigingen mag voeren komt de rolopvatting en toegevoegde waarde van de club aan bod en staat de vraag centraal of men wel genoeg gezicht heeft in het haagse. In het  het artikel “ Waarom sterkere toenadering van bedrijven tot de politiek ongewenst is” gaan Ellis Aizenberg en Marcel Hanegraaff in  op de rol die het groot bedrijf heeft gehad in de recente discussie over dividendbelasting. Met name het zgn. topberaad van 16 president-commissarissen van grote ondernemingen op het Catshuis bewijst volgens hen, dat een eendimensionale lobby van individuele bedrijven op overheidsbeleid beteugeld moet worden, deze houdt immers onvoldoende rekening met maatschappelijke effecten. Zij doen daarmee een oproep de zogenaamde koepelorganisatie weer sterker te maken. Zij zijn beter toegerust  deel te nemen aan het politieke debat en in de media verantwoording af te leggen aan het brede publiek, Waarom: een koepelorganisatie is aan zichzelf verplicht vooraf al een betere belangenafweging plaats te laten vinden.

Koren op de molen voor ons als verenigingen, zou je zeggen. Tenminste als je denkt dat het speelveld voor de vereniging in het politieke domein afspeelt... en daar zit denk ik de crux van de huidige tijd. Terwijl je als vereniging bezig bent met het voorbereiden van net dat ene  lobby issue in het haagse is de wereld op drift en komen er nieuwe spelers met  disruptieve businessmodellen. Spelers die een heel ander speelveld kiezen.  Ik was zelf onder de indruk van de Tegenlicht-documentaire Amazon is met u. Het schetst een totaal andere wereld, met andere regels, een andere markt en andere arbeidsverhoudingen. Sommige zijn bedreigend, van sommige zullen we zeggen, dat kan hier niet en als vereniging moeten we daar wellicht zelfs tegen strijden. Maar om nu als konijn in de koplampen te blijven zitten kijken, daarvoor is de vereniging van de toekomst natuurlijk niet opgericht. Juist als vereniging heb je in deze tijd meer dan ooit de taak verder te kijken, en als een echte Vereniging 3.0  nieuwe verbindingen en innovaties mee tot stand te brengen. Nieuwe ketens te verkennen en juist te versnellen in plaats van te vertragen. Dat maakt ons werk zo spannend.

Hartelijke groet,

Carmen de Jonge
Algemeen Directeur Wissenraet Van Spaendonck