issuemanagement: meer kansen en mogelijkheden

Veel verenigingen bepalen een budget voor activiteiten en verdelen de koek over de verschillende onderwerpen. Met een beetje pech speelt er nog een keer een crisis of is er een lid met een enorm probleem. Dan gaat de aandacht en energie daaraan op.
Dit is een overdreven voorstelling van zaken. Maar als je dit helemaal andersom probeert te denken, hoe zou dat er dan uitzien? In de q-sessie van 14 februari schetsen Petra van Goorbergh en Jos Wesselink een beeld. En ze geven behalve concrete voorbeelden ook tools en tips om zelf meteen aan de slag te gaan. Wachten tot het volgende beleidsplan hoeft niet.

Issues
Met issuemanagement bepaal je vooraf met elkaar welke onderwerpen in een afgesproken periode de aandacht krijgen. Issuemanagement kan gaan over intern en/of extern gerichte thema’s. Het vereist het begrijpen van de context van jouw leden en daar de juiste onderwerpen uit filteren. Het zijn onderwerpen waarvan je meteen begrijpt dat de vereniging zich daarmee bezighoudt en waarbij je ook een kans op succes en resultaat ziet. Leden willen zich er ook echt voor inzetten, omdat het voor hen relevant is. Goed gekozen issues voorkomen soms ook crisissituaties. Klinkt logisch, maar hoe maak je een goede keuze?

Voor en van leden
Issues hoeven niet per se relevant te zijn voor alle leden. Als een issue extreem relevant is voor een deel van de leden, kan dat ook een reden zijn om het issue te kiezen. Het gaat erom dat leden zich willen inzetten voor het onderwerp. Raakt het maar een deel van de leden, dan zul je van dat deel van de leden extra inzet van kennis, tijd en soms ook extra geld kunnen vragen.

Budget
Goed gekozen issues kunnen als het ware steun en geld aantrekken en de koek voor belangenbehartiging, communicatie, alliantievorming en het positioneren van maatschappelijke thema’s groter maken. Dat kan dus doordat leden extra investeren in het issue en dat kan doordat andere stakeholders met je willen samenwerken, omdat zij ook brood zien in het issue.

Allianties
Het kunnen uitleggen wat maatschappelijk de toegevoegde waarde is van het oppakken van een issue is ook al in een klassieke lobby een essentieel element. Maar dat is niet meer voldoende. De overheid verwacht steeds meer initiatief van partijen uit de markt en particuliere sectoren om problemen te helpen oplossen. Onderling samenwerken wordt daarin steeds belangrijker. Niet alleen omdat je samen meer kennis, inzet en middelen bij elkaar kunt brengen, maar ook om steviger te staan in een politieke arena waarin politici steeds vaker vooral bezig zijn met kiezers winnen. Dan is het relevant om een geloofwaardig brede inzet te laten zien voor het oplossen van een maatschappelijk probleem, waar ook de politiek dan niet alsnog omheen kan.

Hoe vorm je allianties? Hoe maak je een gezamenlijke agenda? En hoe geef je daar uitvoering aan met elkaar? In deze Q-sessie gaan we aan de hand van een aantal ‘best practices’  in gesprek over kansen en mogelijkheden van een issueaanpak. Je  gaat de deur uit met een aantal concrete tips waarmee je de volgende dag aan de slag kunt!