digitalisering sportbonden: knwu ondergaat digitale transformatie

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 2 spreken we de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie.

De KNWU onderging de afgelopen jaren een ware transformatie. Met de komst van Vincent Luyendijk als algemeen directeur in 2016 werd er een proces in gang gezet waarbij digitalisering centraal stond. Zowel de interne werkwijze, als externe communicatie wordt aangepast. Jeffrey Kimmels, Communicatie Topsport & persvoorlichting bij de KNWU, legt uit welke veranderingen er plaatsvonden. "We hebben echt een digitale transformatie ondergaan. Zo zijn we onder meer ‘in de cloud’ gaan werken, wat betekent dat bestanden altijd en overal beschikbaar zijn. Iedere werknemer kreeg een laptop en smartphone van de bond. Alles om het nieuwe werken makkelijker te maken."

“Voor ons als communicatieafdeling veranderde er ook veel. We gebruiken nu programma’s, zoals MailChimp (voor het versturen van mailings/nieuwsbrieven), pr.co (voor het opstellen, analyseren en versturen van persberichten), Homerun (voor vacatures) en Eventbrite (voor ticketverkoop evenementen). Er is een duidelijke slag gemaakt op het gebied van digitale communicatie."

Er kwam tevens een plan voor een gericht social media-beleid. Elk medium heeft nu zijn eigen functie. Kimmels neemt ons mee in de huidige werkwijze:

"Facebook is de plek voor alle wielerfans. We plaatsen bijvoorbeeld wedstrijdnieuws en –verslagen, interviews met sporters, promoten onze evenementen of wedstrijdkalender en vragen regelmatig de meningen van de achterban door middel van polls."

"Twitter zien we vooral als nieuwsmedium. Belangrijk nieuws verspreiden we via Twitter. Daarnaast versturen we succestweets voor belangrijke koersen en plaatsen we onze vacatures op dit medium."

“Instagram gebruiken we voor de topsport kant van de KNWU. We reposten veel berichten van topsporters en feliciteren hen als er goede prestaties zijn behaald. Alle wielerdisciplines komen aan bod op Instagram. Rond grote toernooien, zoals een wereldkampioenschap, maken we veel eigen content die we plaatsen op Instagram (Stories). We zijn dan met een aantal (video)redacteuren op locatie en maken video’s met de hoofdpersonen. Iets anders dat we op Instagram doen, zijn take-overs. We vragen een sporter voorafgaand aan een groot evenement een inkijkje te geven in zijn of haar voorbereiding. Dat werkt heel goed. Het wordt goed ontvangen en na een take-over zien we steeds dat het aantal volgers groeit."

Strava

“Voor wielrenners is Strava misschien wel het belangrijkste medium. Wij maken sinds 2016 gebruik van Strava. Eerst deden we dat alleen intern. Nu is het open voor iedereen. We plaatsen vooral content met informatie over hoe je jezelf kunt ontwikkelen als renner. Aan het begin van een wielerseizoen kun je denken aan artikelen met onderwerpen als: welke bandenspanning is ideaal, of hoe zorg je ervoor dat je materiaal in orde is als je weer de fiets opstapt.”

“YouTube is voor ons nu vooral nog een archief, waar we alle video’s die we maken plaatsen. We zijn momenteel bezig met onze strategie rondom videocontent. Zoals bijvoorbeeld onze start met een videoplatform op onze eigen website, KNWU.nl. Hier zijn straks onze eigen video’s en videocontent van TeamNL te zien. Samen met TeamNL maken we toffe content rondom de grote evenementen, zoals de WK wegwielrennen of WK baanwielrennen.”

“Linkedin gebruiken we minder frequent. We plaatsen hier berichten over grote events die plaatsvinden, partnercontent en uiteraard vacatures bij de bond.”

Website

“Onze corporate website www.knwu.nl is de plek waar alle informatie samenkomt. Zowel voor leden als niet-leden. Er staat informatie over de verschillende disciplines, er is nieuws te vinden, de wedstrijdkalender, uitslagen en alle evenementen. Een ander belangrijk onderdeel is de informatie voor leden, vrijwilligers en organisatoren, die is verzameld in het Kenniscentrum. Ook het online magazine is te vinden op de site, waar wij veel unieke content verzamelen."

Innovatie

De KNWU heeft zich de laatste jaren volop gemanifesteerd als een bond die inzet op innovatie. Zo organiseerde het in 2017 als eerste wielerbond ter wereld een nationaal kampioenschap Zwift, waarmee het inspeelde op de trend van gamification en esports. "Het NK kreeg destijds heel veel media-aandacht en we hadden ook veel deelnemers”, blikt Kimmels terug.

"Zwift is uitgegroeid tot een groot platform, waar zowel ongebonden sporters als wedstrijdsporters op actief zijn. We hebben Zwift daarom ook binnen de KNWU omarmd. We gaan dit jaar ook teamkleding van de KNWU beschikbaar stellen, zowel voor amateurs als profs, zodat je virtuele karakter een speciaal shirt van de KNWU kan dragen."

Lees het hele bericht

bron foto: KNWU