boekrecensie "vernieuwen met vereniging 3.0": aanbevelingen sluiten mooi aan.

Als Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn we al langere tijd bezig met het versterken van onze netwerkfunctie. De VNG behartigt namens de 355 gemeenten de belangen richting mede-overheden, maatschappelijke organisaties en andere partijen, ondersteunt gemeenten bij het vertalen van nationale wet- en regelgeving naar gemeentelijk beleid en biedt een platform voor kennisuitwisseling.

In 2017 adviseerde dhr Wim Deetman het VNG bestuur over de governance van de VNG en de benodigde verbeteringen. Hij stelde daarin dat de VNG meer zichtbaar moet maken wat de vereniging in essentie is: een netwerkorganisatie, en deze toe te snijden op de huidige tijd. Zijn aanbevelingen betreffen de organisatie en werkwijze van de interne governance, het vergroten van de wendbaarheid van de VNG, netwerkend samenwerken en samen besturen met andere overheden.

De aanbevelingen sluiten ontzettend mooi aan op hetgeen beschreven wordt in het boek "Vernieuwen met vereniging 3.0".

De benodigde vernieuwing in de organisatie herken ik in de stappen die we de laatste jaren gezet hebben. Zo hebben wij onze commissie-structuur tegen het licht gehouden en buigen tijdelijke expertiseteams zich over urgente vraagstukken. Ook hebben wij op andere manieren dan voorheen ons aanbod aan het kabinet samen met de andere koepels van mede-overheden vormgegeven, waarbij we meer vanuit de gezamenlijke maatschappelijke opgaven hebben bekeken hoe we meer gelijkwaardig kunnen samenwerken. Momenteel hebben we aandacht voor de manier waarop we ons netwerk nog beter in kaart kunnen brengen en ons relatiebeheer te verstevigen.

Het boek zet aan tot reflectie op onze organisatie; hoe zien wij onszelf ten opzichte van het beeld van een vereniging 3.0, waar doen we het goed, waar minder en hoe kunnen we daar dan invulling aan geven.

Daarbij blijft denk ik de grootste uitdaging hoe concreet invulling te geven aan een innovatieve voortrekkersrol. Ik denk zeker dat het vanuit een vereniging makkelijker is om het grote plaatje te zien en om gebeurtenissen te duiden. Daarmee kun je voorop lopen en agendasettend zijn. Maar dit brengt ook keuzes met zich mee, zoals het boek beschrijft: een scherpere focus in prioriteiten en diensten, het voortouw nemen en dus ook soms (te?) ver voor de troepen uitlopen. Dit zijn zeker ook bestuurlijke keuzes.

Het boek heeft me hierover aan het denken gezet en ik vind het interessant om hier de komende tijd verder comcreet mee aan de slag te gaan en ook met andere professionals uit verenigingen van gedachten over te wisselen.

Renske Steenbergen
Programmamanager VNG