liever klant dan lid

De sportende Nederlander is liever ‘klant’ dan lid van een club en dat zet het verenigingsleven onder druk. Dit blijkt uit het ‘brancherapport sport’ dat adviesbureau KPMG heeft geschreven op verzoek van het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het is de eerste keer dat de organisatie en financiering van amateur- en topsport in Nederland volledig in kaart zijn gebracht.

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders (8,8 miljoen mensen) sport iedere week. ‘Sport’ wordt in het onderzoek breed opgevat – wandelen en yoga tellen bijvoorbeeld mee. Een kwart van de mensen sport nooit. De participatie is daarmee ongeveer gelijk gebleven de afgelopen tien jaar, maar er is wel een tendens zichtbaar die op de lange termijn de sportwereld kan raken: vooral tachtigplussers worden actiever (stijging van 5,3 procent), terwijl jongeren iets vaker niets aan sport doen (daling van 0,8 procent). Games worden voorzichtig als oorzaak aangewezen.

De onderzoekers zien deze trend als een gevaar voor sportbeoefening in Nederland. „De sportbranche moet proberen om het aanbod aantrekkelijk te houden voor jongeren”, staat in het rapport. En: „De toename in sportdeelname door actiever wordende ouderen is naar verwachting in de toekomst niet voldoende om de daling bij jongeren te compenseren.”

Het verenigingsleven staat ook onder druk. Door „toegenomen welvaart” en „gebrek aan tijd” willen mensen liever zelf kiezen wanneer ze sporten dan zich aansluiten bij een vereniging met vaste trainingstijden en ieder weekend een wedstrijd. Er is dan ook een daling van 0,2 procent in het aantal lidmaatschappen te zien. Dat is een klein percentage, maar volgens de onderzoekers toch opmerkelijk omdat er juist meer verschillende sportverenigingen zijn bijgekomen. Bovendien zijn er binnen verenigingen problemen met het vinden van vrijwilligers, waardoor het lastig is om de club draaiende te houden. Slechts 14 procent zegt voldoende vrijwilligers te hebben – betaalde krachten zijn meestal financieel niet haalbaar – en veel clubs steunen op die ene enthousiasteling die alles draaiende houdt.

Lees verder op de site van NRC