sneller, slimmer, goedkoper door samenwerken

Door samenwerken worden verenigingen sneller, slimmer en goedkoper. Maar dat geldt ook voor partners van verenigingen. STB gaat samen met het Franse Eudonet. De nieuwe naam wordt Eudonet Stb.

De CEO van Eudonet, Antoine Henry is in Nederland om kennis te maken met zijn nieuwe medewerkers. Rob Goijen blijft verantwoordelijk voor de Nederlandse tak, maar heeft er een heleboel collega’s bijgekregen. Henry: ”Ik ben sinds 2017 CEO van Eudonet en heb de strategie geïntroduceerd om sneller, slimmer en goedkoper te worden door samen te gaan met lokale marktleiders op het gebied van verenigingen. En daarmee worden verenigingen steeds meer de focus van Eudonet. Wij zijn dus, net als STB, bouwers en ontwikkelaars van CRM. Eudonet heeft een investerende partner die belang ziet in de lange termijn, het gaat om geld van families.”

Sneller, slimmer, goedkoper
Goijen: “Wij groeien snel en zoeken naar een nieuwe stap. Wij werken voor verenigingen en goededoelenorganisaties en zoeken contact en uitwisseling met ondernemingen in andere landen. Dat helpt om slimmer en efficiënter  te worden. We willen sneller apps kunnen maken of uitbrengen die aansluiten bij het CRMsysteem dat verenigingen hebben, bijvoorbeeld voor ledenparticipatie, en dan is het fijner als we niet alles zelf moeten bouwen.”

Apart, samen
Henry: “We hebben intussen samenwerkingen met vergelijkbare bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Wallonië, Zwitserland en Canada. De filosofie is om de CRM’s apart te houden, maar best practices te delen en samen te werken in het bouwen van oplossingen en in het begrijpen van verenigingen en wat zij nodig hebben. Door bijvoorbeeld kennis uit Canada en Europa bij elkaar te brengen, komen we verder. Canada heeft zowel invloed van de Amerikaanse markt als van het Europese denken. De user story begrijpen vergt echt wel denkwerk en dat kunnen we nu delen.”

Internationaal
Goijen: “We worden op verschillende manieren aantrekkelijker. Je bent interessanter voor internationale verenigingen. Onze medewerkers zien het als een verrijking om kennis uit te wisselen met onze buitenlandse collega’s. Persoonlijk vind ik dat ook een verrijking. Door het delen van ervaringen kunnen we onze bestaande klanten helpen om sneller te innoveren.  Het mooie is dat verenigingen en goededoelenorganisatie geen concurrenten zijn en open staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Zo zijn goededoelenorganisaties al heel goed in automatic profiling technieken om donateurs te kennen. Deze aanpak implementeren we nu ook bij verenigingen.”

Precies weten hoe open
Welke trends ziet Henry, vanuit zijn internationale visie? “Verenigingen willen personaliseren en leden beter kennen. Ze willen leden toegang geven tot informatie en systemen via alle mogelijke devices. Maar als je je CRM open wilt stellen voor leden, moet je centraal heel precies weten wat je doet. Juist door dit soort ontwikkelingen, versterkt door de AVG en zijn verplichtingen, is het voor verenigingen enorm belangrijk om alle data centraal te verzamelen. Dat helpt je niet alleen om je leden te kennen, maar je kunt ook beter uitleggen wat je voor ze doet. Ook dat willen verenigingen graag kunnen. Het is dus belangrijk voor verenigingen om een goed CRM-systeem in het hart van de organisatie te hebben. Veel verenigingen hebben nog te veel losse systemen, die niet goed zijn gekoppeld. Dit is relevant voor de langere termijn en het vraagt een strategische beslissing. Daarom zou ik verenigingen aanraden om op het niveau van het bestuur heel serieus aan de slag te gaan met de relevante vragen: wat moeten wij doen om de leden goed te blijven kennen, volgen en verbinden – met de vereniging en met elkaar en hoe kan de automatisering ons hierin ondersteunen.”
Goijen: “Dan kom je tot geïntegreerde platforms en een systeem dat jou helpt om de regie te houden en signalen geeft. Uiteindelijk gaat het erom dat we verenigingen willen helpen om hun tijd te besteden aan hun missie en aan leden, en niet aan omslachtige administratieve zaken.”

Handige apps
Verenigingen zoeken ook naar goedkope, handige apps om meteen mee te netwerken of samen te werken. Gaan jullie dat maken?  Goijen: “Stb heeft nu 40 mensen, en dat worden er 200 in de nieuwe organisatie. Dus we kunnen sneller, betere applicaties maken onder aantrekkelijke condities. Economy of scale is belangrijk.” Henry grapt: ‘We houden er niet van om dingen echt gratis te geven. Voor verenigingen is dat ingewikkelder. Zij staan altijd voor het dilemma dat ze van alles willen geven, maar ook leden willen die hiervoor willen betalen. Dus uiteindelijk kies je dan toch voor een zekere exclusiviteit.”

Unieke kans voor verenigingen
Ziet Henry verenigingen transformeren naar digitale netwerken? Henry: “Wat uniek is in Europa is dat het minder wordt afgedwongen als bijvoorbeeld in de VS om zoveel mogelijk digitaal met elkaar samen te werken en contact te hebben. De afstanden in Nederland bijvoorbeeld zijn zo klein dat je altijd kunt kiezen om even bij elkaar te komen. De combinatie van digitaal en fysiek netwerken is uniek voor Europa.” Goijen: “De combinatie kan juist helpen het digitale netwerk levend te houden. Want daar moet je echt op inzetten en je organisatie op aanpassen. Communitymanagement is een nieuwe rol die veel associaties nog niet echt oppakken. Dat is ook een voorwaarde voor ledenparticipatie.”