te velde voorzitter knhg

Tijdens de algemene ledenvergadering van het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap (KNHG) is vrijdag professor Henk te Velde (1959) gekozen als nieuwe voorzitter. Hij volgt Susan Legêne op, die de beroepsvereniging van historici de afgelopen acht jaar leidde. Het KNHG is de beroepsvereniging van historici in Nederland.

Te Velde is sinds 2005 hoogleraar Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij was eerder, van 2002-2010 bestuurslid van het KNHG en bekleedde toen de portefeuille congressen. Zijn meeste recente publicatie is ‘De taal van Geert Wilders en de parlementaire cultuur’, een hoofdstuk in het boek Wilders gewogen. 15 jaar reuring in de Nederlandse politiek onder redactie van Gerrit Voerman en Koen Vossen dat in 2019 verscheen.

Naast Te Velde zijn ook drs. Dirk Alkemade (universiteit Leiden) en prof. dr. Inger Leemans (NL-LAB, Humanities Cluster KNAW) in het bestuur van het KNHG gekozen. Alkemade vertegenwoordigt Jong KNHG. Hij volgt Pieter Slaman op en neemt voor twee jaar zitting. Leemans volgt Beatrice de Graaf op die de afgelopen acht jaar bestuurslid was met als portefeuille congressen.