nieuwe branchevereniging valente

Federatie Opvang en RIBW Alliantie hebben de handen ineen geslagen en gaan vanaf 1 januari samen verder als Valente, branchevereniging voor participatie, begeleiding en opvang. Hoewel naam en uitstraling nieuw zijn, wil Valente zich als vanouds sterk maken voor kwetsbare personen in de samenleving.

De vereniging ziet zichzelf als het sociale geweten van Nederland: Valente stelt het bewaken van het grondrecht op wonen en het leven in een veilige omgeving als haar belangrijkste taken. De vereniging maakt zich sterk voor groepen in de samenleving voor wie dat niet, of niet direct, binnen handbereik is. Hierbij valt te denken aan mensen die kampen met forse psychische of psychosociale problemen, of zij die moeten leven met huiselijk geweld, uitbuiting, dak- en thuisloosheid.

Dut uitgangspunt komt ook tot uitdrukking in de naam. ‘Valente’ betekent in verschillende Romaanse talen ‘krachtig, gezond, dapper en getalenteerd’. Het heeft dezelfde afkomst als het Engelse ‘value’ (waarde). ‘Vallum’ is daarnaast Latijn voor ‘beschutting’.

Lees verder op Sociaal werk nederland