branchevereniging thuiswinkel.org kondigt certificering aan

Branchevereniging Thuiswinkel.org kondigt vandaag een certificering aan voor verkopers op platforms en marktplaatsen.

De certificering is enerzijds voor verkopers bedoeld zodat zij kunnen aantonen aan de wet- en regelgeving te voldoen. Anderzijds worden kopers beter beschermd bij het doen van een aankoop op een platform

Gecertificeerde b2c-verkopers mogen het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk voeren. Voor b2b-verkopers is dat het keurmerk Zakelijk. Volgens de branchevereniging is het nu voor consumenten niet altijd duidelijk bij wie zij moeten aankloppen als ze ontevreden zijn over een aankoop op een platform. Indien een verkoper het keurmerk draagt, kunnen zij zich wenden tot Thuiswinkel.org. Deze bemiddelt vervolgens tussen koper en verkoper. Komen ze er niet uit, dan kan de koper een geschil indienen bij de Geschillencommissie.

Directeur Wijnand Jongen: ‘Veel van de in Nederland actieve platformen zijn voor hun eigen verkopen al gecertificeerd door Thuiswinkel.org. De verkopen via nationale en internationale verkopers vallen echter niet onder deze certificering, omdat de daadwerkelijke koopovereenkomst niet met het platform maar met de verkoper wordt gesloten.’

Volgens de vereniging biedt de certificering verschillende voordelen aan verkopers, waaronder meer vertrouwen onder consumenten en mogelijk een hogere ranking, afhankelijk van het platform. Op deze pagina vind je meer informatie.