corona-proof verenigen

De Corona-maatregelen zijn duidelijk: blijf zoveel mogelijk bij elkaar uit de buurt. Maar verenigen kan ook Corona-proof. Telefonische en online helpdesks draaien overuren om leden te informeren en advies te geven. Ook ontstaan er allerlei mooie samenwerkingen zoals bijvoorbeeld VOS/ABB in haar nieuwsbrief laat zien. Een bezoekje aan de website is 100% veilig - om het Nationaal Muziekfonds te citeren. Branche- en beroepsorganisaties zijn volop bezig met inventariseren van de impact, zetten stevig in op lobby voor hun sector, zoals Koninklijke Horeca Nederland of hebben de analyse voor de wat langere termijn al klaarstaan, zoals KNMP.

Nu steeds duidelijker wordt wat de maatregelen inhouden, komen er ook bijzondere voorbeelden van collectieve oplossingen. Ken je zo'n voorbeeld of ben je er zelf mee bezig in jouw vereniging, geef ze aan ons door. Zet je je verenigingstalent in om lokaal iets te organiseren? Ook dat horen we graag.

Ready to help
Het Rode Kruis haar netwerk van burgerhulpverleners Ready2Help. Dat netwerk, bestaande uit ruim 40.000 mensen, is in het leven geroepen voor situaties precies zoals deze. In heel Nederland komen zij in actie om de meeste kwetsbare mensen te informeren hoe zij zich kunnen beschermen tegen het coronavirus.Ze verspreiden flyers op een aantal zichtbare plekken bij jou in de buurt, bieden aan boodschappen te doen en checken of je oude buurman nog genoeg medicijnen in huis heeft. Mensen met een beperkt sociaal netwerk hebben nu extra hulp nodig. Je kunt je nog aanmelden

Corona-voucher
De ANVR is blij dat de SGR aan reisondernemingen een creatieve mogelijkheid heeft geboden bij het omboeken of annuleren van een reis, waarbij de uit te geven Corona-voucher onder dekking valt van dit garantiefonds. Hiermee blijven reizigers de zekerheid houden dat hun reeds betaalde reissom veilig is gesteld. Lees meer

Quarantaine contact
KRO-NCRV wil naar elkaar om kijken. Juist in deze tijd een beetje extra, want veel mensen zitten vanwege het coronavirus thuis waardoor het contact met de buitenwereld steeds minder wordt.Samen met de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid brengen zij mensen samen via het Corona Quarantaine Contact. Zit jij uit voorzorg in quarantaine of omdat je ziek bent? Of wil jij iemand een hart onder de riem steken deze dagen door te komen? Je kunt je hier aanmelden. Lokaal zie je vergelijkbare initiatieven via twitter en #coronahulp.

Omdenken
Scholen hebben op dit moment de handen vol aan het opvangen van de leerlingen die wel komen en het organiseren van online onderwijs. Misschien is er ook nog iemand die de tijd kan nemen om te kijken naar het onderhoud, want dat gaat veel gemakkelijker in een lege school, adviseert Henk den Boer, de voorzitter van OnderhoudNL in een persbericht.

Corona-viering
Opvallend is dat de kerken heel snel waren met het online brengen van vieringen. Een voorbeeld uit Tilburg. Nu hebben kerken vaak al de mogelijkheid gecreëerd om erbij te zijn, Omdat zij relatief veel leden hebben die door ouderdom of ziekte niet zelf naar de kerk kunnen komen. Dus zo opvallend is het misschien ook weer niet.

Balkonkoor
We zagen het al in Italië, maar de komende dagen wordt het ook hier mooi weer en zou het kunnen lukken om een balkonkoor te organiseren. Woon je niet in een flatgebouw dan zijn er vast andere dingen die je kunt organiseren. Paasvuurestafette?