lto-voorzitter calon stapt op wegens ‘gebrek aan draagvlak’

Voorzitter Marc Calon van brancheorganisatie LTO Nederland legt zijn werkzaamheden per direct neer. Hij zegt draagvlak te missen onder de boeren die hij vertegenwoordigt. Dat meldt de Land- en Tuinbouworganisatie woensdag in een persbericht.

De 61-jarige Calon was de afgelopen 3,5 jaar voorzitter van de belangenorganisatie die een belangrijke rol had bij de aanpak van de stikstofproblematiek. „Helaas moet ik constateren dat er bij een deel van de achterban onvoldoende draagvlak is”, schrijft Calon. „Ik ga geen nieuwe termijn aan en maak tevens per direct ruimte voor mijn opvolger”. Zijn termijn liep nog tot 31 december. Algemeen directeur Hans van den Heuvel neemt samen met bestuursleden Dirk Bruins, Wim Bens en Léon Faassen de taken van Calon tijdelijk over tot een opvolger is gevonden.

Het opstappen van Calon komt enkele dagen nadat LTO bekendmaakte dat de organisatie uit het samenwerkingsverband Landbouw Collectief stapt. Het uit dertien organisaties bestaande collectief werd eind vorig jaar opgericht als belangenbehartiger van de boeren in de stikstofaanpak. LTO liet weten een voorkeur te hebben voor „een lossere en meer informele samenwerking”.

Flamboyante Groninger

Calon stapte in januari 2017 over van woningcorporatievereniging Aedes naar lobbyclub LTO. De flamboyante Groninger, die landbouwtechniek in Wageningen studeerde, presenteerde zichzelf destijds als „akkerbouwer” en liet weten dat hij nog altijd zelf op de tractor zijn 58 hectare in Zuurdijk ploegde. Ten tijde van zijn aantreden bij Aedes in 2009 stond zijn jaarsalaris ter discussie, toen bleek dat Calon twee ton verdiende voor drie werkdagen per week. Onder ministeriële druk werd dat verlaagd naar 1,5 ton.

In een interview met NRC van afgelopen maart zei Calon dat de agrarische sector moest vrezen voor een schade van 5 miljard euro door het coronavirus. Medio april kwam het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit met een tegemoetkoming van 650 miljoen euro voor de sierteelt, specifieke onderdelen van de voedingstuinbouw en de fritesaardappelsector. Vooral in deze bedrijfstakken kampen bedrijven met een substantiële vraaguitval door het wegvallen van de export en de horeca als belangrijkste binnenlandse afzetmarkt.