nominaties DNA awards 2020 bekend

De jury van de DNA Awards 2020 nomineert

als verenigingen: KNWB, NL Digital en Binnenklimaat Nederland ( eerder VLA) en een eervolle vermelding voor ANVR
en als talenten:  Sonja Cats, Adfiz; Anne Berrevoets, EAIE en Juul Smeets, LTO Noord.

Verenigingen durven zichzelf voor te dragen
De jury is blij verrast door de kwaliteit van de voordrachten voor en door verenigingen. Bij de verenigingen neemt het aantal verenigingen dat zichzelf voordraagt toe. De jury is blij dat verenigingen daarmee trots tonen op hun eigen proces en resultaat. De jury heeft hele mooi voorbeelden gezien en daaruit een keuze moeten maken op basis van de vooraf bepaalde criteria.

Eervolle vermelding voor ANVR
Dit jaar is een vereniging door velen voorgedragen om de wijze waarop zij – met een klein team – haar leden bijstaat, resultaten boekt voor leden en hun klanten en dat in een sector waar corona een enorme negatieve impact heeft. Bewonderenswaardig hoe zij voortdurend en consequent een positieve, ondernemende en creatieve koers weet te kiezen. De jury heeft er daarom voor gekozen om ANVR een bijzondere, eervolle vermelding te geven.

Veel talenten
De jury is ook zeer positief over de voordrachten voor talenten. We begrijpen de aarzeling om een talent op het podium te zetten – en niet het hele team. Sommige verenigingsdirecteuren lossen dit dilemma op door samen met het team te bekijken welk talent past bij de vraag van de jury. Kwamen vorig jaar relatief veel talenten uit de hoek van besturen en actieve leden, dit jaar zijn vooral weer verenigingsprofessionals voorgedragen. Zie het juryrapport

De winnaar kies jij
De verkiezing van de winnaar gaat dit jaar anders dan anders. Voor en tijdens de week van de vereniging worden de filmpjes met de presentaties door de genomineerden gedeeld door DNA, Jij kunt ook stemmen en meebepalen wie de winnaar wordt.

De criteria 2020
De jury heeft gezocht naar verenigingen die trots zijn op zichzelf, of dat mogen zijn, omdat ze:

• Slagvaardig zijn gebleken in het afgelopen jaar
  • Verder vooruit hebben gekeken en stappen hebben gezet die leiden naar duurzame vernieuwing
  • Leden en stakeholders met elkaar zijn blijven verbinden op nieuwe, soms verrassende manieren
  • Resultaat hebben weten te boeken, zowel voor de leden als voor de maatschappij

De jury heeft gezocht naar talenten die:

• hieraan bij hebben gedragen
  • met een verrassende impact
  • en een sprong hebben gemaakt in het balanceren op inhoud/ proces en relatie wat zo typerend is voor een verenigingstalent

De jury 2020

Geert van Rhee, directeur Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak, lid van het DNA-bestuur en voorzitter van de jury;

Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland;

Koosje Ploegmakers, directeur Relatiemanagement Instituten&Charitas, ABN AMRO Mees Pierson (partner van DNA);

Evert-Jan Hulshof, directeur Veilig Verkeer Nederland;

Marjan Olfers, bijzonder hoogleraar Sport en Recht, VU;

Eveliene Manten-Horst, directeur AYA Zorgnetwerk, winnaar van de DNA Award 2019;

Adriaan Vonk, manager sectorontwikkeling en professionalisering bij Aedes en een van de auteurs van De Verengingsprofessional;

Jeanne Hoogers, hoofdredacteur VM