leden met elkaar verbinden

Een van de kenmerken van een moderne vereniging is dat de verbinding tussen leden onderling en tussen leden en andere stakeholders zeker zo belangrijk is als de relatie tussen vereniging en lid. Hoe kunnen we dat ook digitaal goed faciliteren en wat hebben verenigingen daarin de afgelopen maanden geleerd?  dat zijn de belangrijkste vragen in het webinar van Ivan Pouwels en Marc van Rosmalen tijdens de Week van de Vereniging.

Doorontwikkelen

In de afgelopen maanden hebben we allemaal gemerkt dat leden het netwerken en de fysieke bijeenkomsten met elkaar echt missen. Tegelijkertijd hebben alle verenigingen veel geleerd over digitaal ontmoeten en verbinden. De vraag is nu hoe je dit kunt doorontwikkelen naar de toekomst, waarbij je minder gedreven wordt door de urgentie om snel een alternatief te ontwikkelen voor fysieke events en je meer kunt richten op waar je als vereniging naartoe wilt. Ivan Pouwels: “We delen hierover best practices  uit de praktijk, deels van verenigingen die we goed kennen, maar we delen ook ervaringen van de deelnemers aan het webinar.”

Regisseur en facilitator

Er zijn ook andere geleerde lessen. Pouwels: “Wat we zien is dat ook als een groep leden zelf het initiatief neemt om bij elkaar te komen, ze vaak ondersteuning zoeken bij de vereniging, voor een deel puur praktisch maar ook omdat zij er waarde aan hechten dat hun initiatief een collectieve activiteit wordt en niet iets blijft van een paar mensen. De vereniging moet haar rol als facilitator en regisseur ontwikkelen.”

“Verenigingen die traditioneel super servicegericht zijn, vinden het vaak lastig om niet alles zelf in de hand te hebben. Zij kunnen veel leren van verenigingen die traditioneel in de uitvoering wel moeten werken met actieve leden en vrijwilligers, denk aan sportbonden. Hoe kun je herkenbaar blijven, dezelfde waarden hoog houden, thema’s overal op de agenda houden, terwijl je toch niet alles zelf in de hand hebt. Dat is de uitdaging: hoe kun je ledenparticipatie op gang houden, zonder dat het je als bureau heel veel tijd en inspanning kost.”

Niet te veel theorie

Pouwels en Van Rosmalen willen in het webinar niet veel tijd besteden aan de theorie, maar juist aan praktische voorbeelden, zoals opgedaan in de afgelopen maanden tijdens de pandemie. Mocht je alvast willen inlezen, pak dan dit artikel uit VM er nog eens bij.

Meer informatie over dit webinar