van den tweel directeur noc*nsf

Marc van den Tweel volgt per 1 oktober 2021 Gerard Dielessen op als algemeen directeur van NOC*NSF. Hij treedt deze zomer reeds in dienst van NOC*NSF zodat de overdracht van taken na de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio goed kan worden voorbereid. Gerard Dielessen verlaat per 1 oktober na meer dan elf jaar NOC*NSF wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Het bestuur heeft besloten Van den Tweel aan te stellen na een uitvoerige procedure, ondersteund door Marcel Gasseling van Gasseling Search. De ondernemingsraad van NOC*NSF en een vertrouwenscommissie met bestuursleden en directeuren van sportbonden waren hierbij betrokken.

Anneke van Zanen-Nieberg, voorzitter NOC*NSF: "Ik ben zeer verheugd met de benoeming van Marc van den Tweel. Ik ben ervan overtuigd dat we met hem een krachtige, ervaren en verbindende algemeen directeur aanstellen, die het maatschappelijk belang van sport en bewegen en de belangrijke rol van topsport daarbij, verder zal versterken."

Ervaring

Marc van den Tweel (56) heeft zo’n twintig jaar ervaring als bestuurder, directeur en toezichthouder. Momenteel is hij algemeen directeur van Natuurmonumenten, één van de grootste verenigingen van ons land. Verder is hij toezichthouder bij het Rijksmuseum van Oudheden en voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie.

Voorheen was hij algemeen directeur bij het Ronald McDonald Kinderfonds en directeur Marketing & Communicatie bij het Wereld Natuur Fonds. Voor beide organisaties vervulde hij ook diverse internationale functies. Van den Tweel is betrokken geweest bij de organisatie van grote sport- en publieksevenementen. Hij is een fervent wielerliefhebber en fietst ook zelf (wielrennen en mountainbike).

Van den Tweel staat te boek als een ondernemend bestuurder en heeft met name ervaring op het gebied van belangenbehartiging, verenigingsmanagement en het bouwen van allianties met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties.

Marc van den Tweel: "Sport draagt bij aan de gezondheid van mensen, aan sociale samenhang in onze samenleving, aan het vormen van normen en waarden, aan onze nationale trots. Sport helpt bij het stimuleren van de economie en is een motor voor innovatie. Die betekenis samen met de leden en partners van NOC*NSF nóg beter onder de aandacht brengen zie ik als een prachtige uitdaging, waar ik graag aan bij wil gaan dragen."

"Nederland doet het qua topsport fantastisch", vervolgt van den Tweel. "Dat niveau moeten we zeker vast zien te houden. En topsport is natuurlijk ook bij uitstek de aanjager om breedtesport verder te stimuleren. Dat is hard nodig in deze tijden van ‘bewegingsarmoede’."

'Echte verbinder'

Gerard Dielessen: "Ik ben heel blij met de komst van Marc. Een uitstekende opvolger. Ik heb hem leren kennen als een ervaren en gepassioneerde bestuurder bij Natuurmonumenten. Een echte verbinder bovendien. Dat is heel belangrijk."

"Hij komt in een hele moeilijke periode. De situatie waar Nederland zich bevindt is uitzonderlijk en dat geldt ook voor de Nederlandse sport met alle coronamaatregelen en het uitstellen van Tokyo 2020. Het is daarom fijn dat Marc van den Tweel al in de zomer bij ons aan boord komt, zodat we samen nog een paar maanden de tijd hebben om de overdracht per 1 oktober goed te kunnen voorbereiden. Het is in het belang van onze leden en alle sporters in Nederland dat de continuïteit goed wordt gewaarborgd, zeker in deze lastige periode."