Workshops Hoe vernieuw jij je vereniging?
25-03-2021 Event

Innovatie gaat bij alle organisaties vroeg of laat een rol spelen. Concurrenten innoveren, digitalisering heeft een grote invloed op allerlei processen, creatieve startups zetten met geheel nieuwe businessmodellen en verdienmodellen hele branches op hun kop.
En COVID-19 heeft voor bijna elke organisatie en elk business model forse consequenties. Consequenties die innovatie noodzakelijk maken.

Zelf aan de slag met innovatie is nodig om een organisatie gezond en succesvol te houden, om jonge, creatieve medewerkers aan je te binden en om je klanten passend te blijven bedienen.

Allerlei organisaties in Nederland werken natuurlijk al aan innovatie. Organisaties starten een eigen incubator-programma, gaan met open innovatie aan de gang, investeren in startups, nemen startups over, beginnen een innovationhub, organiseren hackathons, trainen medewerkers in intern ondernemerschap, gaan aan de slag met workshops Design Thinking, gaan samenwerken met een universiteit en ondersteunen studententeams.

En zie hier een taak voor een vereniging. Niet alle organisaties, bedrijven (leden!) zullen in staat zijn initiatieven zoals ze hierboven genoemd worden te starten. Te kostbaar, te complex, tijdgebrek.

Tijdens de workshops bespreken we zestien verschillende dimensies van innovatie, geven we per dimensie voorbeelden en ga je aan de slag om te kijken wat de innovatie-mogelijkheden zijn binnen jouw eigen vereniging. en wellicht zelfs wat de mogelijkheden zijn voor jouw leden.

De workshops omvatten:

• Toegang tot een online omgeving
  • Vooraf opgenomen presentaties over innovatiedimensies
  • Twee online interactieve bijeenkomsten van twee uur.
  • De deelnemers krijgen diverse opdrachten, onder andere een opdracht om zichzelf door middel van een kort filmpje te introduceren en dit filmpje op de online omgeving te publiceren. De overige opdrachten gaan vooral over voorbereidingen voor de oefeningen in de online interactieve bijeenkomsten, gebruikmakend van het materiaal uit de presentaties.

Presentaties over innovatiedimensies

De vooraf opgenomen presentaties hebben betrekking op:

• het programma van de workshop en de workshop begeleiders
  • zestien innovatiedimensies: het model waarmee in de workshop gewerkt gaat worden
  • mindset voor innovatie: een toelichting op een aantal eigenschappen die innovatie vergemakkelijken
  • vier innovatiedimensies voor positionering: innovatiedimensies betreffende de doelen, waarden, visie van de organisatie
  • vier innovatiedimensies voor het aanbod: innovatiedimensies betreffende het aanbod van een organisatie, de producten en diensten en de service eromheen
  • vier innovatiedimensies voor de interne organisatie: innovatiedimensies betreffende de structuur, processen, partners, bekostiging
  • vier innovatiedimensies voor de omgang met de buitenwereld: innovatiedimensies betreffende de omgang met klanten/leden, communicatiekanalen, nieuwe klantsegmenten, nieuwe markten.

Online interactieve bijeenkomsten

Tijdens de online interactieve bijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van ideation-technieken teneinde innovatieve ideeën te genereren.
In de eerste interactieve bijeenkomst op 25 maart gaat het dan om ideeën binnen de innovatiedimensies ‘positionering’ en ‘aanbod’. In de tweede interactieve bijeenkomst op 12 april gaat het om ideeën binnen de innovatiedimensies ‘interne organisatie’ en ‘omgang met de buitenwereld’.

Leerdoelen

Deelnemers hebben na de workshop:

• kennis opgedaan over de veelheid van gebieden waarop innovatie mogelijk is
  • kennis gemaakt met een aantal creativiteit opwekkende technieken
  • meegemaakt wat inzoomen op de mogelijke innovatiegebieden kan opleveren
  • wellicht al wat ideeën opgedaan voor innovatie-initiatieven.

Deelnemers dienen rekening te houden met een tijdsbesteding van ongeveer tien uur. Drie uur voor het doornemen van de vooraf opgenomen presentaties, drie uur voor het uitvoeren  van de opdrachten en vier uur voor het bijwonen van de interactieve sessies.

Voor wie

Verenigingsmedewerkers die meer willen weten over innovatiemogelijkheden: zowel mogelijkheden voor de eigen vereniging als mogelijkheden voor de leden.

Deze workshop is ook zeer geschikt om in-company gegeven te worden. In dergelijke gevallen maken we op basis van de wensen van de vereniging de voorbeelden en vraagstellingen specifiek. Informeer bij ondergetekende over de mogelijkheden voor een in-company workshop.

Fout in de captcha!
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens (server)
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens
Uw gegevens zijn verzonden
Een ogenblik geduld a.u.b. uw aanvraag wordt verwerkt.
Uw gegevens
Uw adres