de olifant in jouw porseleinkast

De afgelopen tien jaar heb ik met veel verenigingen gesproken over verandering. Veranderingen op het gebied van digitalisering van hun kennis en netwerk. Maar vaak zonder succes. En dat lag voor een groot deel aan mij. Laat ik mijzelf maar de olifant in de porseleinkast noemen. Ik nam te grote stappen en realiseerde mij niet hoeveel jou te doen stond om een verandering goed door te voeren.

Door Willem Overbosch

Dalende ledenaantallen, toenemende vraag naar maatwerk in dienstverlening en toenemende transparantie in de markt. De oplossing zit ‘m niet in meer diensten, meer ledenvoordeel of meer bijeenkomsten. Daar zijn wij het inmiddels over eens. In de afgelopen twee jaar is er een duidelijke verandering zichtbaar. Los van het feit dat ik wat ouder ben geworden lijkt de gevoelde noodzaak tot verandering bij veel verenigingen echt te zijn doorgebroken. De cijfers onderstrepen dat. Een blik op de term “branchevereniging” bij Google Trends, een handige tool om inzicht te krijgen in zoekgedrag, levert in de afgelopen vijf jaar een dalende trend op.

Laat mij zien waar de wereld naartoe gaat!
Je bent als verenigingsprofessional de verandermanager van de toekomst. De oplossing zit ‘m juist in het slimmer gebruiken van al je kennis over de markt, het gebruiken van jouw netwerk en bovenal de kracht van jouw merk. Van Spaendonck Brancheadvies spreekt over de Vereniging 3.0. “Door te reageren op een snel veranderende omgeving en door voorop te lopen, helpt de vereniging de sector of beroepsgroep en haar leden te groeien en groeit zij vanzelf mee."
Een vergelijking met de kerncijfers voor ondernemers is hier wellicht op zijn plaats. De gemiddelde ondernemer is volgens de Kamer van Koophandel 46 jaar oud en heeft volgens recent onderzoek van MKB Servicedesk moeite met verandering en met de noodzaak om in te spelen op trends. Veranderingen die voornamelijk liggen op het vlak van digitalisering van dienstverlening, het automatiseren van interne processen en tenslotte de digitale marketing. Veranderingen die niet op zichzelf staan en die ook veel vragen van werknemers. Dat ondernemers niet allemaal in hun eentje de weg naar de toekomst vinden, is duidelijk.

Waarom
Geloof het of niet: "Waarom zou ik nog gebruik maken van een branchevereniging" komt als een van de eerste resultaten naar boven bij de zoektermen “branchevereniging trends”. Nu zou je kunnen stellen dat Google het niet bij het juiste eind heeft en dat de wereld van de brancheverenigingen juist enorm in beweging is. Dat is natuurlijk ook zo. Maar tegelijkertijd is het ook enorm interessant dat velen die vraag stellen. Het is best een goed idee om prominente lijstjes te hebben met de tien voordelen van lidmaatschap, maar het is nog een beter idee om met leden en mogelijke leden in gesprek te gaan over het waarom. Wat is het bestaansrecht van de branche en van de branchevereniging, kortom wat is, om in termen van Simon Sinek te blijven, jouw Why?

Droom samen samen de toekomst
In mijn boek Toptrends; van trend naar toepassing beschrijf ik de Dromenvangermethode om van een huidige situatie naar een gewenste (gedroomde) situatie te komen. Deze methode is gebaseerd op het Gender Action Learning for Sustainability at Scale (GALS@scale) van Oxfam Novib en wordt in ontwikkelingslanden gebruikt om mensen te helpen hun situatie te verbeteren op een ondernemende manier. De kracht van de methode zit ‘m in het visualiseren van de gedroomde toekomst en het tekenen van de stappen daar naartoe. Maar nog veel belangrijker is de dialoog die ontstaat bij het tekenen. Een dialoog tussen alle betrokkenen, werknemers, klanten, leden, verenigingprofessionals  en beleidsmakers. De kern van de methode is dat het een communitygedreven methode is om er  samen voor te zorgen dat jouw organisatie zich voortdurend aanpast aan de veranderende omstandigheden om zo op lange termijn te overleven in een betere wereld.

Een branchevereniging die in staat is haar “community” te verbinden op gemeenschappelijk gevisualiseerde thema’s is in staat haar dromen te realiseren. Jij  bent aan zet. Wanneer heb jij voor het laatst jouw dromen gevisualiseerd?

Wilem Overbosch is onder meer schrijver van het boek Toptrends, van trend naar toepassing