groei broodfondsen zet door

De groei van broodfondsen zet onverminderd door, blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Broodfondsmakers, de branchevereniging voor broodfondsen. In 2019 groeide het totaal aantal deelnemers met zesduizend naar 25.000.

Met broodfondsen leggen groepen ondernemers zelf geld bij elkaar dat wordt uitgekeerd bij ziekte. In totaal zijn er nu 555 broodfondsen, die in totaal zo'n 30 miljoen euro in kas hebben. Het gaat niet alleen om zzp'ers, al is dat wel een groep die vaak niet verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid, zegt André Jonkers, een van de oprichters van de Broodfondsmakers. 'Een broodfonds kan dan een betaalbare en sociale oplossing zijn en dat spreekt veel mensen aan.'

Bijspringen

Een broodfonds bestaat uit maximaal vijftig mensen, die samen kunnen zorgen voor de 'eigen' zieken. Maar als het ene broodfonds door botte pech toch geld tekort komt, springen andere broodfondsen bij, zegt Jonkers. 'En dan is er ruim voldoende in kas om alle zieken in alle broodfondsen te kunnen ondersteunen.' Groot verschil met een arbeidsongeschiktheidsverzekering: de verzekering geldt voor maximaal twee jaar. 'Daarmee houden we het goedkoop.'