ondernemende hacks voor verenigingen

Martijn van de Kolk kijkt naar verenigingen door een ondernemende bril. Zeker bij verenigingen van MKB-bedrijven doen de leden dat immers ook. Als directeur van secretariaatsbureau De Eendracht (www.eendrachtbv.nl) ziet hij dat verenigingen veel ondernemender kunnen werken. Samen met collega Tim Schoenmakers en Ewout Klok, voorzitter van de Belangenvereniging Tankstations, gaat hij in een q-sessie ondernemende hacks delen, om mee te nemen naar jouw vereniging.

Wat doet een ondernemende vereniging anders?

“Je geeft ruim baan aan ondernemende hackers, zij sporen de kansen en uitdagingen op, waar leden blij van worden, als de vereniging die eindelijk aanpakt.”

“Bij ondernemerschap hoort risico nemen, maar ook motivatie en betrokkenheid. Werken bij en voor de vereniging wordt spannender en leuker en de betrokken leden zitten ook meer op het puntje van hun stoel. Daarvoor hoef je je als vereniging niet meteen alle medewerkers te ontslaan om ze vervolgens op no-cure, no-pay basis hun projecten opnieuw te laten ontwikkelen. Wat je wel doet is je doelen, activiteiten en projecten ondernemend vormgeven. Dat kan gaan om marketing en ledengroei en behoud, maar het kan ook bij het inrichten van de CAO. Er zijn verenigingen die hun CAO helemaal opnieuw ondernemend hebben opgebouwd."

Risico kun je wel sturen maar niet uitsluiten. “Je kunt bijvoorbeeld in je contracten met derden anders kijken naar risico en resultaat. Als de andere partij (ook) een onderneming is, kan die ook wel wat financieel risico dragen en daardoor wellicht betere plannen maken. Risico nemen betekent helaas dat een project ook helemaal kan mislukken en dat de vereniging er dan ook nog eens financieel bij inschiet. Dat hoeft niet per se erg te zijn. Ook van mislukken kun je leren een beter ondernemende vereniging te worden.”

Martijn van de Kolk, Tim Schoenmakers en Ewout Klok delen casussen en hacks  in de q-sessie van 19 maart. Meer informatie en aanmelden.