femke teeling is nieuw bestuurslid airc

Focwa streeft naar een gelijk speelveld voor schadeherstelbedrijven. Dit doet ze door de belangen van haar leden te behartigen in Politiek Den Haag en bij haar stakeholders. Door de leden van AIRC – de internationale branchevereniging voor schadeherstelbedrijven – is Focwa-directeur Femke Teeling nu ook gekozen als bestuurslid.

Met dit mandaat zullen de belangen van Focwa-leden op een Europees en internationaal niveau worden behartigd. De leden van AIRC verzamelden op 10 en 11 februari in Reykjavik (IJsland) voor hun jaarlijkse algemene vergadering. AIRC is de internationale branchevereniging voor schadeherstelbedrijven en staat voor ‘Association Internationale des Réparateurs en Carrosserie’. Sinds 1970 verenigen leidende brancheorganisaties zich om samen te werken aan grensoverschrijdende onderwerpen. Samen vertegenwoordigen zij wereldwijd meer dan 50.000 schadeherstelbedrijven die dagelijks streven naar kwaliteit en vakmanschap.

Vrije toegang voertuigdata

Teeling: “In Nederland hebben we het thema over vrije toegang tot voertuigdata op de kaart gezet. Dankzij dit bestuursmandaat wordt onze invloed nu ook groter in Europees verband. Zo pleitte ik de afgelopen dagen voor strengere handhaving van bestaande wetgeving die regelt dat elk schadeherstelbedrijf vrije toegang moet hebben tot de EOBD-poort, onderdelen en technische informatie. Want ondanks bestaande wetgeving, blijft de handhaving achterwege. Daarnaast neemt het belang van voertuigdata in rap tempo toe. En die data is cruciaal om auto’s, caravans en campers ook in de toekomst nog te kunnen herstellen. Daarom ga ik nu samen met mijn Europese collega’s pleiten voor nieuwe wetgeving die deze datastromen reguleert, in het belang van de consument en daarmee ook van het schadeherstelbedrijf.”