eerste kamer stemt in met invoering ubo-register

In het kader van de Europese richtlijn die witwassen moet tegengaan werkt Nederland aan het invoeren van een UBO-register. Daarin staan de uiteindelijk belanghebbenden van bedrijven, stichtingen en verenigingen.

Afgelopen dinsdag heeft de Eerste Kamer de wet die UBO registratie verplicht, aangenomen.

Inzage UBO-register gaat € 2,50 kosten
De uitvoering van het UBO-register komt in handen van de KvK, het wordt onderdeel van het Handelsregister. Volgens Minister Hoekstra van Financiën gaat de KvK met voorlichting komen  over hoe ondernemingen aan de regels van het UBO-register moeten voldoen en ook over de sancties bij foute inschrijvingen. Elke raadpleging van het register gaat € 2,50 kosten. Daarnaast komt er bijvoorbeeld een ‘gebruikersraad’, die het kabinet vertelt over de ervaringen met het UBO-register.

Nieuwe inschrijver moet direct UBO opgeven
Wanneer het UBO-register precies open gaat is nog niet duidelijk. Verenigingen die nu al ingeschreven staan in het Handelsregister hebben na de opening 18 maanden de tijd om een UBO in te schrijven. Maar verenigingen die zich nieuw inschrijven in het Handelsregister moeten al meteen de UBO('s) opgeven. Om fouten te voorkomen zal de KvK bij elke inschrijving de ‘onderbouwende documentatie’ checken, aldus Hoekstra. Ook moeten bijvoorbeeld banken het melden als zij verschillen ontdekken tussen hun eigen administratie en de gegevens in het UBO-register.

beeld NOS