onbelaste vrijwilligersvergoeding verhoogd

Sinds 1 januari 2021 mogen goede doelen en andere vrijwilligersorganisaties een onbelaste vrijwilligersvergoeding van maximaal €1800 per jaar uitkeren en €180 per maand. Eerder was dit respectievelijk €1700 per jaar en €170 per maand.

Vrijwilligersvergoeding

Vrijwilligers kunnen een onbelaste onkostenvergoeding ontvangen wanneer zij zich inzetten voor een goed doel of  andere vrijwilligersorganisaties. Zolang de vergoedingen onder het maximum blijven, hoeven vrijwilligers daarover geen belasting en premie volksverzekeringen af te dragen. De organisatie die het vrijwilligerswerk aanbiedt, hoeft deze vergoedingen ook niet aan de fiscus door te geven. Vergoedingen die hoger zijn dan de genoemde maxima worden wel belast voor de loon- en inkomstenbelasting en/of hebben invloed op de hoogte van de uitkering. De vrijwilligersvergoeding was al vanaf 1 april 2017 voor iedereen gelijk, ongeacht of iemand een uitkering heeft of niet. Vrijwilligers krijgen nu dus een maximale vergoeding van €180 per maand en €1.800 per jaar.

Indexatie
Eerder werd er in de Eerste Kamer al een motie aangenomen om de maximale vrijwilligersvergoeding jaarlijks te indexeren. De maximale vrijwilligersvergoeding wordt daarbij verhoogd als het afgeronde bedrag per jaar op een veelvoud van €100 komt. In 2021 is dat het geval. ‘We zijn erg blij met de huidige indexatie van de vrijwilligersvergoeding, want Vereniging NOV heeft er met haar leden jaren voor gestreden om die vergoeding in de pas te houden’, aldus Ronald Hetem, expert wet- en regelgeving bij Vereniging NOV. ‘Slechts een klein percentage vrijwilligers maakt daadwerkelijk gebruik van de maximale vergoeding, maar het feit dat het kan is wel van belang. Maar het allerbelangrijkste is dat vrijwilligers geen kosten zouden moeten hebben. Daarbij is een vergoeding geen cadeautje, maar een stukje waardering voor het werk dat ze doen. Het genoemde maximale bedrag is overigens inclusief vergoedingen in natura.’

Bron: Goede Doelen Nederland, NOV, Platform Vrijwillige Inzet.