q-tips acquisitie

Wie is er niet bezig met het werven van nieuwe leden? En wat doe je dan om echt nieuwe leden binnen te halen. FOCWA nodigde andere verenigingen uit om kennis en ervaringen te delen.

Iedereen doet mee
Acquisitie wordt meestal als taak belegd bij een team of een teamlid. Het is een goed idee, volgens de mensen die veel bezig zijn met acquisitie, om dit te laten doen door iemand die er gelukkig van wordt. Tegelijkertijd is het enorm belangrijk dat alle collega’s en bestuursleden helpen.

• Zorg er met zijn allen voor dat de vereniging woest aantrekkelijk is in de ogen van leden en potentiele leden. Investeer veel tijd en aandacht aan het uitvragen en onderzoeken bij je bestaande leden: wat zoeken zij bij de vereniging? Wat vinden ze belangrijk? Waarvoor komen ze telkens terug?
  • Geef de acquisitie in handen van mensen die daar gelukkig van worden en werk als acquisitie-expert plannen uit: hoe kunnen anderen je helpen terwijl ze hun eigen ‘ding’ doen.
  • Bij sommige verenigingen werkt koude acquisitie slecht, bij andere werkt het wel. Het belangrijkste is de vraag hoe koude contacten warmer worden. Zorg dat je goed in kaart hebt waar die ontstaan en bij welke activiteiten en teamleden.
  • Organiseer projecten en activiteiten waardoor nog-niet-leden de vereniging leren kennen, of realiseer je dat je dat waarschijnlijk al doet en zorg ervoor dat acquisitie precies weet welke warme contacten beginnen te ontstaan.
  • Zorg ervoor dat er breed in het team en het bestuur wordt gedeeld hoe acquisitie werkt zodat iedereen snapt dat het in jouw vereniging misschien over een proces gaat van 2 tot 3 jaar.
  • Beloon team- en bestuursleden voor hun bijdrage aan de aquisitie, dat kan ook door het organiseren van challenges, het bijhouden van de aantallen ingebrachte leads, vier de beste score met taart of werk met targets en bonussen als dat goed werkt voor jullie team(s).
  • Laat zien wat je doet. Communiceer ook met beeld, filmpjes, inphographics.

Wat is het potentieel?
Er zijn verenigingen die al 100% van hun achterban binden, maar meestal is de score iets lager. Accepteer dat er altijd mensen en organisaties zijn die nooit ja zullen zeggen. Analyseer trends en ontwikkelingen in jouw domein om op tijd te zien waar kansen ontstaan of terugloop in het potentieel.

• Waar ‘ontstaan’ jouw leden en kun je dat gebruiken om met ze in contact te komen?  Voor beroepsverenigingen kan het heel simpel de basisopleiding zijn, maar er zijn misschien ook zij-instromers. Brancheverenigingen kunnen via de KvK in contact komen met starters of via bestaande leden met bedrijfsopvolgers.
  • Wil je liever geen starters of zzp’ers als lid? Het kan geen kwaad om ook (te ) kleine starters welkom te heten in de sector. Sommige brancheverenigingen ontwikkelen een apart pakket diensten en producten voor (te) kleine bedrijven.
  • Zie je beweging in je branche of beroep? Denk na over hoe je omgaat met fusies, afsplitsers of bedrijven die in meer branches actief zijn ( vergeet niet zo nodig je contributiemodel aan te passen).
  • Ontwikkel campagnes voor jonge (toekomstige) leden.  De ervaring leert dat jonge leden komen shoppen. Hoe verleid je ze om zich te verbinden?
  • Segmenteer: bied groepen (mogelijke) leden zoveel mogelijk alleen voor hen relevante informatie aan.
  • Heb je een concurrent? Dat helpt je in elk geval om scherp te blijven en misschien maakt die het gemakkelijker om jouw eigen focus te bewaren. Blijf scherp en ontwikkel je eigen kracht.

Actie, actie
Een actie kan helpen om ja te zeggen en de drempel verlagen. Tegelijkertijd halen nieuwe leden vaak juist extra veel uit hun lidmaatschap dus maak het niet te goedkoop en geef niet meteen alle dienstverlening gratis bij een gratis kennismakingslidmaatschap. Hoe boek je succes en blijf je in balans?

• Ontwikkel kennismakingsproducten of –diensten die zo mogelijk alleen aantrekkelijk zijn, als je nog geen lid bent.
  • Maak deelname aan evenementen tegen betaling toegankelijk voor niet-leden. Zo haal je ook mensen in het netwerk die om de een of andere reden geen lid kunnen worden.
  •  Je kunt een cashbackactie opzetten: word je alsnog lid, krijg je wat je al hebt betaald ‘terug’.
  • Maak deelname ter kennismaking gratis voor nog-nietleden, maar beperk het aantal keren dat ze hiervan gebruik kunnen maken.
  • Maak het niet-leden supergemakkelijk om contact te leggen voor kennismaking of aanmelding – een grote button op je homepage helpt echt.