DNA vraagt uw input!

Welke werkwijze en bestuursmodel past het best bij DNA?

De eerste drie jaar van het bestaan van DNA zitten er op. Tijd om te kijken wat er goed ging, wat er beter kan en wat we misschien niet meer moeten doen. Het bestuur van DNA bestaande uit 3 presidiumleden en 13 bestuursleden hebben samen met het DNA bureau, een aantal partners en anderen die DNA een warm hart toedragen gebrainstormd over mogelijke vernieuwingen.

De belangrijkste verbeterpunten die hierbij zijn onderkend zijn de volgende.
• Grotere betrokkenheid van leden door deelname aan netwerken van gelijkgestemden / vakexpertise. DNA zal netwerken gaan oprichten van communicatiemensen, lobbyisten, hr professionals, juridische medewerkers, beleidsmedewerkers, directeuren enz. Hierdoor legt DNA een diepere en steviger verbinding met de leden.
• DNA adopteert een meer agile ontwikkeling: een groep bestaande uit bestuursleden, directie / bureau start een nieuw initiatief (nieuw netwerk / werkgroep of programma), zet dit in een sprint op, zorgt er voor dat de nieuwe club op eigen benen komt te staan, een heldere opdracht krijgt en gaat leveren. Daarna wordt een volgend netwerk of werkgroep opgestart.
• Betere binding van de commissies, netwerken en werkgroepen met bestuur en vereniging door linking pin in bestuur en opdrachtformulering en –uitvoering.
• Commissies en netwerken presenteren hun ideeën en resultaten op het congres, daardoor is er steeds een deadline en een verbinding tussen de netwerken en het congres.
• Van het bestuur wordt voorbeeldgedrag verlangd. Voorbeeldgedrag in aanwezigheid en actieve bijdrage.
• Oprichting van een denktank die de trends en ontwikkelingen in verenigingsland volgt.
• Herinvoering van de kennisbanken (van VM) met praktische kennis/dossiers voor verenigingen

Maar misschien hebt u als lid, partner of betrokkene nog andere suggesties?

De hierboven beoogde verbeterpunten zijn vertaald in een voorstel voor een  nieuw bestuursmodel waarbij het bestuur van 16 leden terug zal gaan naar 7 leden (zonder onderscheid tussen presidium en bestuur). De bestuursleden krijgen ieder een eigen portefeuille/aandachtsgebied. De aandachtsgebieden zijn: congres, Q-sessies, netwerken, denktank, trainingen. Ook hierover vragen wij uw mening. Zijn we zaken vergeten? Of is een ander model misschien beter? En hoe lang zou bijvoorbeeld de termijn van de voorzitter/bestuursleden moeten zijn?

Bijgesloten vindt u de uitgebreide versie van de voorgenomen vernieuwingen en wat vooraf ging.

Bijlage voorstel vernieuwde bestuursvorm en werkwijze DNA

Graag horen wij als DNA uw input en visie op de voorstellen. Liefst zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor 1 oktober 2018. Het bestuur zal op 1 november 2018 uw input bespreken en bezien of het voorstel moet worden aangepast.

Vult u tevens de leden enquête in die u hebt ontvangen. De uitkomsten hiervan zullen eveneens worden meegenomen in de mogelijke aanpassing van de werkwijzen en het bestuursmodel.

Op de ALV op 13 december a.s. zal dan het (aangepaste) voorstel ter vergadering voorliggen. Bij goedkeuring zal daarna de procedure starten voor het werven van bestuursleden.
Stuur uw reactie naar Annemiek Wissink, annemiek@denederlandseassociatie.nl. Of bel 06 11325629.