europese regelgeving voor kunstmatige intelligentie, data en cyberbeveiliging: belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren

-Partnernieuws-

In december 2023 bereikte de Europese Unie een politiek akkoord over de AI Act, een wet die grote veranderingen in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) zal brengen. Dit is slechts een onderdeel van een breder pakket aan wetgeving rondom AI, data en cyberbeveiliging in de EU.

Er zijn enkele belangrijke wetten waar bedrijven de komende jaren mee te maken krijgen; De AI Act, AI Liability Directive, Data Act, Data Governance Act, European Health Data Space (EHDS), Cyber Resilience Act (CRA),Network and Information Systems Directive (NIS2) en de Digital Operational Resilience Act (DORA).

Het is belangrijk om bovenstaande wetten in de gaten te houden en jezelf en je leden voor te bereiden op mogelijke veranderingen in hun activiteiten en verplichtingen. De exacte implementatiedata en details kunnen variëren, dus het is verstandig om juridisch advies in te winnen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in EU-regelgeving.

Lees meer op het platform Samen digitaal veilig.