in gesprek met dick oosthoek

Na een lange carrière in de financiële sector stapte ik een aantal jaren geleden over naar een kleine stichting die een keurmerk beheert: Stichting Groenkeur. Van ruim driehonderd collega’s naar drie medewerkers en een ring van vrijwilligers in commissies, colleges en bestuur.
Je wordt niet langer beheerst door de vele vaste overlegmomenten in de week, je moet je eigen agenda maken. Met een klein team sta je voor nieuwe uitdagingen en doe je veel zelf, waar je vroeger een afdeling voor had. Je leert daardoor weer de basis van veel werkzaamheden zelf kennen. Aan de andere kant probeer ik processen en structuren die ik bij de bank heb geleerd ook in ons kleine team te verwezenlijken.

Wat voor ons goed werkt is een fysiek dagstartbord met acties en voortgang, ook nu we veel digitaal werken en minder vaak op kantoor zijn. Het blijft een goede reminder voor iedereen: wat vinden we belangrijk! Omdat we veel thuis zijn gaan werken, hebben we de dagelijkse digitale koffie ook gestructureerd. En elke dag van de week heeft een vast thema. Op die manier houd je ook in een klein team structuur. Anders verzand je toch snel in een bijpraatmoment.

Zo ben ik ook blij met de bijeenkomsten van DNA. Je ontmoet gelijkgestemden. Je kunt goed klankborden en vergroot je netwerk met andere verenigingsprofessionals.

Ook merk je dat je weer kunt leren van grote verenigingen waar ze stafdiensten hebben die vragen al opgelost hebben waar je zelf nog mee worstelt. Stichting Groenkeur ging afgelopen jaar gesprekken aan met Bureau Erkenningen. Twee bureaus die in 2022 gaan samenvloeien op een gezamenlijke locatie onder de vlag van een grote onderwijsinstelling.

Dan merk je opeens dat het prettig is dat er zaken voor je geregeld zijn, simpele dingen zoals schoonmaak, eten, drinken en huisvesting. Je terug kunt vallen op een professionele hr-afdeling, communicatieafdeling, AVG professional. We snoepen nu van twee werelden. Zelfstandig om veel dingen zelf te kunnen regelen, samen met alle professionals om je heen.
Zo houden we meer tijd over voor focus   op ons werk voor onze deelnemers.

Dick Oosthoek
directeur Stichting Groenkeur