jong én commissaris: 'je moet jezelf sterk profileren'

Talitha Muusse is pas 28 jaar, maar nu al toezichthouder bij MVO Nederland en Wakker Dier. Daarnaast heeft ze een eigen bedrijf, waarmee ze andere jongeren klaarstoomt voor een plek in de Raden van Toezicht en -Commissarissen van Nederland. 'Veel jongeren denken dat ze geen kans maken.'

Hoe ze zelf in de Raad van Toezicht terecht kwam? Gewoon door te solliciteren, vertelt Muusse in gesprek met RTL Z. Op haar tweeëntwintigste werd ze aangenomen bij MVO Nederland, een organisatie die zich inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Later werd ze ook toezichthouder bij dierenrechtenorganisatie Wakker Dier en lid van de Raad van Advies bij onderzoeksinstantie TNO. Muusse houdt zich daar naar eigen zeggen vooral bezig met duurzaamheid en 'haar generatie': de millennial.

Millennials en duurzaamheid

"Hoe werf je bijvoorbeeld jongere donateurs? Hoe besteed je donaties zodat je echt impact maakt op de maatschappij? Daar adviseer ik over," zegt ze. Zij kan de tijdsgeest en wensen van een nieuwe generatie duiden, zegt ze zelf.. "En dat is van grote waarde voor bedrijven."

Volgens Muusse vindt haar generatie andere dingen belangrijk en normaal dan andere generaties. Typerend is bijvoorbeeld de aandacht voor een betere werk-privébalans: daar zijn millennials veel meer mee bezig. Muusse: "Vroeger waren de twee gescheiden, nu vloeit het meer samen."

Planeet voor onze kinderen

Jongeren zijn veel meer bezig met de maatschappelijke impact van bedrijven, vertelt ze. "Ze realiseren zich dat er voor onze kinderen ook nog een planeet moet zijn. Jongeren zijn daarom veel meer bezig met de maatschappelijke impact van bedrijven. Ze willen hun idealen graag terug zien op de plek waar ze werken."

Daarom kiezen veel jongeren ervoor om zelf te ondernemen, vertelt de jonge toezichthouder. Haar generatie geeft bovendien een andere vorm aan leiderschap. "Het is meer informeel, geen politiek gekonkel. Collega's zijn vaak ook vrienden, dus als het niet goed gaat in je relatie dan weet je dat van elkaar."

Jonge leiders gaan voor een groter doel en denken volgens Muusse veel meer vanuit de klant.

'Ga gewoon solliciteren'

Het zijn allemaal redenen waarom jongeren een waardevolle bijdrage kunnen leveren als lid van een RvC of RvT. Jouw jonge blik moet een kracht zijn. Bij zo'n functie draait het tenslotte om meedenken met het bestuur van een organisatie. Je moet dus ook wat te vertellen hebben en kritisch durven zijn, zegt de ondernemer.

Jongeren denken daarom juist vaak dat ze geen kans maken op zo'n positie. Hun concurrentie heeft vaak al grijze haren en een stuk meer ervaring. "Maar je maakt wel kans", drukt Muusse op het hart. "Ga gewoon solliciteren." Die vacatures vind je bijvoorbeeld via Linkedin of het Nationaal Register.

'Je moet je sterk profileren'

Maar je komt niet zomaar binnen. Die sollicitatie bij MVO bestond bijvoorbeeld uit meerdere rondes en gesprekken. "Ik moest ook een stuk schrijven waarin ik mijn visie over wat er beter kon in het bedrijf deelde", zegt Muusse.

Profileer je dus sterk op bepaalde thema's, tipt ze. Bijvoorbeeld nieuwe media, data of duurzaamheid. Zo kun je laten zien waar je expertise ligt en ervoor zorgen dat je opvalt, weet Muusse uit ervaring.

Netwerken, netwerken

Ga veel netwerken in die wereld waar jij wilt zijn, zodat de partijen die de macht hebben een vertrouwd gevoel krijgen bij jouw naam. "Je kunt bijvoorbeeld ook gaan bloggen", zegt Muusse. Doe je dat goed, dan kan het zelfs zo zijn dat je wordt benaderd voor functies, weet ze.

Muusse zelf studeerde bedrijfskunde en begon gelijk na haar studie met ondernemen. Jongeren helpen bij te dragen aan duurzame vraagstukken vormt de rode draad. Zo kunnen zij op de Energieboot meezeilen om aan de slag te gaan met energietransitie. Ook is Muusse oprichter van de Duurzame Jonge 100, een lijst met 'jonge wereldverbeteraars'.

Trainee toezichthouden

Drie jaar geleden begon ze de stichting Blikverruimers, een opleidingsprogramma voor commissarissen en toezichthouders tot 35 jaar. "Een ondergrens is er niet, we hebben ook mensen van 18 jaar opgeleid", aldus Muusse.

De jongeren dompelen zich onder in de wereld van toezichthouden en gaan een jaar lang aan de slag als trainee bij bedrijven zoals Rabobank, Deloitte en Greenpeace. Als ze het zelf betalen kost het ruim 1000 euro, betaalt de werkgever dan is dat 1550 euro. Inmiddels zijn zo'n honderd mensen opgeleid.

Vergoeding

Wat je overhoudt aan zo'n functie verschilt per sector en bedrijf, meestal is er een vaste vergoeding. De Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren berekende vorig jaar dat de meest voorkomende vergoeding van een commissaris tussen de 10.000 en 15.000 euro per jaar ligt. Of jongeren dat ook krijgen is niet bekend.

Die jongeren hebben bovendien niet meteen allemaal een vast bijbaantje als commissaris, zegt Muusse. Daarvoor zijn de Raden van Nederland nog een beetje te conservatief. Niet voor niets werd recent een vrouwenquotum ingesteld voor beursgenoteerde bedrijven.

Quotum voor jongeren?

Onbekend maakt onbemind, zegt Muusse over de positie van jongeren bij Nederlandse bedrijven. "Blikverruimers is er ook om te laten zien dat jongeren echt wel wat weten", zegt ze. "Veel bedrijven zetten diversiteit op de agenda, maar als het erop aan komt maken ze er geen plaats voor."

Misschien moet dat quotum er ook komen voor jongeren? Het is in elk geval een urgente zaak, vindt Muusse. "Wil je als bedrijf jong talent trekken en behouden, dan zul je ze serieus moeten nemen."