strenger lobbyverbod voor oud-bewindslieden

Over het strengere lobbyverbod voor oud-bewindslieden. Daar zit veel goeds in, eindelijk.

Mijn kritische noot

1: Hoe gaat die onafhankelijke commissie toetsen?

2: Durf oog te hebben voor de voordelen van oud-politici op lobbyfuncties met grote maatschappelijke betekenis.

3: Maak lobbyende oud-politici lid van de beroepsvereniging BVPA vanwege de gedragscode.

Uit de NRC nieuwsbrief van vandaag:
De draaideur van politiek naar bedrijfsleven loopt voortaan iets minder soepel. Gisteren stuurde Kajsa Ollongren drie voorstellen naar de Tweede Kamer, nadat de Kamer recent zelf ook al twee inperkingen voor lobbyisten afdwong. Zo zijn er in korte tijd serieuze beperkingen opgelegd voor de lobbymacht rond de Haagse stolp.

Op een rijtje:

- Niet hier, niet daar. Het bestaande lobbyverbod wordt per direct uitgebreid. Bewindspersonen mochten al twee jaar niet lobbyen bij hun eigen ministerie. Straks mag dat ook niet meer bij beleidsterreinen en ministeries waar hij of zij „actieve bemoeienis had”.
Een draaideurverbod moet gaan vastleggen dat oud-bewindspersonen twee jaar lang niet mogen werken bij het ministerie dat zij vertegenwoordigden.
- Er komt een afkoelperiode van twee jaar, waarin ministers en staatssecretarissen vervolgfuncties moeten voorleggen aan een onafhankelijke commissie. Die kan zo’n functie als ontoelaatbaar beoordelen.
- Dankzij een motie van Khadija Arib (PvdA) kunnen oud-Tweede Kamerleden, die vaak lobbyist worden, niet langer hun Rijkspas houden, waarmee ze toegang kregen tot alle kamers en gangen van het Kamergebouw. Ze zullen zich moeten beperken tot de semipublieke ruimtes, net als andere lobbyisten.
- Er komt een lobbyregister, waarin de contacten van bewindspersonen en de ambtelijke top met lobbyisten worden bijgehouden. Ook dat is een voorstel van de Kamer, een motie van Volt om precies te zijn.

WAAROM NU: Het gemak en het gebrek aan transparantie waarmee lobbyisten zich door de Haagse wandelgangen kunnen begeven, is Greco, de Europese anticorruptieclub, al jaren een doorn in het oog. Daar komt bij dat de Volkskrant eerder dit jaar becijferde dat politici steeds vaker lobbyist worden. En het bestaande lobbyverbod, een van de weinige harde verboden, bleek dit jaar ook nog eens per abuis geschrapt. Genoeg redenen, kortom.

WAAROM NU II: Maar de Tweede Kamer kwam pas echt in actie na de overstap van Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van het ministerie van Infrastructuur naar de lobbyclub voor de Nederlandse energiesector. Kort daarvoor trokken ook staatssecretarissen Stientje van Veldhoven (D66, van Milieu naar het World Resources Institute) en Menno Snel (D66, van Financiën naar de olie- en gaslobby) de aandacht met hun nieuwe banen.

Deze blog is geschreven door Erik van Venetië. Wil je je meer verdiepen in lobby en een gewaardeerde gesprekspartner worden voor je stakeholders? Meld je dan aan voor de training Lobby