vm; het verenigingsmagazine in een nieuwe look en feel

In de afgelopen maanden is er druk gewerkt aan de positionering van DNA. De strategie stond al vast, maar het bijbehorende merkverhaal en uitstraling hebben we opnieuw gedefinieerd. Ook VM is veranderd! Een subtiele naamswijziging, maar met een grote impact. VM Magazine heet nu voortaan VerenigingsMagazine (VM). Met dit vakblad willen we iedereen inspireren die werkzaam is bij een vereniging, organisatie, koepel, fonds of bond en ons niet meer alleen richten tot verenigingsmanagers. De look en feel is in lijn met de nieuwe huisstijl van DNA, maar heeft zeker een onderscheidend karakter passend bij de lezer.

Deze week is de eerste nieuwe editie uitgekomen. ‘Wauw’ of ‘He, dit ziet er anders uit’ is een reactie waarvan wij hopen dat die bij je opkwam bij het pakken van dit nummer. Deze editie gaat over leden. Een thema wat in onze ogen niet kan ontbreken in VM. Verenigingen en leden gaan hand in hand, zonder leden is er geen vereniging. Althans, ik weet geen voorbeeld te bedenken en als deze er wel is dan hoor ik dit graag. Daarom een editie waarin allerlei kanten van leden worden belicht.

Want leden is een breed begrip; geen lid is hetzelfde en elk lid gedraagt zich weer anders. Welke typen leden we allemaal kunnen onderscheiden lees je verderop in deze editie. Als vereniging is het de kunst om in te spelen op de verschillende leden in je achterban. Als er ooit één aanpak is geweest, dan is dat er nu zeker niet meer. Door jouw boodschap af te stemmen op de diversiteit van je leden houd je ze verbonden en betrokken. En dat is nu net wat je wilt.

Veel verenigingen zetten communities in om in contact te blijven met leden en leden onderling met elkaar te verbinden. We gaan dieper in op de vraag; wat is een community? Hoe dragen communities bij aan het vernieuwen van ledenparticipatie? We hopen je op deze manier de inzichten en inspiratie te geven om zelf aan de slag te gaan en een community op te zetten voor jouw vereniging.

Het artikel over mijn functie met in dit nummer Else van Nieuwkerk triggerde ons. Else stelt een interessante vraag voor verenigingen namelijk; ‘hoe zorg je dat je wendbaar blijft en geen kansen mist als vereniging?’ Een uitdaging als je kijkt wat er om ons heen gebeurt. Hoe doe je dit in een sterk veranderde maatschappij waar crisissen zich in rap tempo op lijken te volgen? Ga je hierin mee als vereniging of kijk je net iets verder?

Naast de uitdagingen van de vereniging zelf, kun je ook niet om de uitdaging van je leden heen. Zo lichten we in deze editie de uitdagingen op de arbeidsmarkt uit waarbij voorbeelden van verenigingen worden gegeven hoe zij hun leden op dit vlak ondersteunen. Deze voorbeelden laten zien dat je écht geen grote vereniging hoeft te zijn om dit op te kunnen zetten.

De digtitale versie van VM #1 lees je hier. En ben je nog geen lid of abbonnee? Wordt dit dan snel door hier je gegevens achter te laten. Wij wensen iedereen veel leesplezier!