world thinking day 2024, wereldwijd verenigen

Op 22 februari is het World Thinking Day, een dag in het leven geroepen speciaal voor meisjesscouts en gidsen om bezig te zijn met de wereld om hen heen. Al sinds 1926 wordt elk jaar deze dag van internationale vriendschap georganiseerd. Zo worden zij bepaald bij grote maatschappelijke thema’s en het belang van verenigen. Eefje Smeulders, bestuurslid van Scouting Nederland en onder meer actief als internationaal commissaris van WAGGGS, is fan.

Smeulders: “De dag is bedoeld om (meisjes)scouts en gidsen wereldwijd bezig te laten zijn met de wereld om hen heen, om die te exploreren, naar binnen te halen en te leren over issues die impact hebben op het leven van meisjes. Ik ben er echt fan van. Er is een heel mooi programma voor jeugdleden van alle leeftijden, dat zich echt richt op het verkennen van de wereld om je heen aan de hand van grotere thema’s, die je met activiteiten dichterbij brengt. Dit jaar is dat bijvoorbeeld de link tussen de klimaatcrisis en wereldwijde genderongelijkheid.” Kan dat wel in een wereld die zo verdeeld is? “We zijn soms zelf ook verbaasd dat dezelfde thema’s wereldwijd geagendeerd worden door andere nationale organisaties. Maar dat komt misschien door de waarden die je met elkaar deelt als scouts: aandacht voor je omgeving, de natuur maar ook mensen om je heen, aandacht voor vrede, leren in een veilige omgeving en samenwerken. Dat laatste is relevanter dan ooit, denk ik. We vinden dat zelf bij scouting enorm vanzelfsprekend, maar we zouden het nog wel meer onder de aandacht kunnen brengen, dat het gaat om samenwerken en dat ieders bijdrage belangrijk en relevant is.”

Focus op meisjes

“Er zijn landen waar het nog enorm belangrijk is om meisjes en jongens apart bij elkaar te laten komen. Ook is empowerment van meisjes en vrouwen soms effectiever met alleen meiden. In Nederland zijn we een gemengde organisatie, en kiezen lokale groepen zelf of ze jongens en meisjes apart een programma aanbieden of niet, maar we kiezen er dus wel voor om mee te doen aan deze dag. Het is belangrijk dat we beide voldoende bieden. Omdat we ontdekten dat meisjes korter lid bleven hebben we een aantal jaar geleden de diversiteit in ons aanbod verder benadrukt, en dat is ook voor sommige jongens leuker. Daarom zijn we zowel aangesloten bij WAGGGS, de wereldwijde koepel voor organisaties van meisjesscouts en gidsen als bij WOSM, de meer algemene wereldwijde koepel. WAGGGS is bijvoorbeeld heel sterk in programma’s rond leiderschap en WOSM is onder andere fantastisch in het organiseren van grote internationale evenementen. Ze brengen samen meer dan 50 miljoen guides en scouts bij elkaar.”

Stabiel

“Scouting bestaat 100 jaar maar we blijven relevant en aantrekkelijk. Ook al neemt het aantal kinderen af in Nederland, wij zien geen daling in leden. Dat komt misschien deels door de coronaperiode, waarin activiteiten buiten en in de natuur extra aantrekkelijk werden. Inclusiviteit is een belangrijk aandachtspunt. Vanuit onze waarden en het benaderen van kinderen als persoon en het waarderen van hun individuele bijdrage aan de groep zijn we al heel inclusief maar er zijn aspecten waarop we het beter kunnen doen. We hebben het al gehad over meisjes. We hebben groepen waar extra aandacht is voor kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Maar behalve in de grote steden is scouting nog te wit, misschien kunnen we dat verbeteren door bekender te worden en de bijdrage aan persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren meer te benadrukken, maar dat is lastiger dan bijvoorbeeld voor voetbal.”

Vrijwilliger én professional

Eefje Smeulders is als vrijwilliger enthousiast bestuurslid van Scouting Nederland en in het dagelijks leven directeur van CNV Jongeren. Een verenigingsprofessional die ook vrijwilliger is in een vereniging of misschien is het andersom?  Smeulders: “Ik ben al jaren actief bij Scouting. Hoe ontzettend leuk ik dat vond heeft ervoor gezorgd dat ik bij een vereniging heb gesolliciteerd.”